Lady Kitty Spencer: ‘Instagram kan zó misleidend zijn’

'Ik post wat ik wil, wanneer ik wil.'

Met een schathemelrijke vader zou lady Kitty Spencer niet hoeven te werken, maar ze doet het toch: "Mijn onafhankelijkheid is alles voor me," zegt ze in Harper's Bazaar.

Kitty (28) is een succesvol model en onder andere brand ambassador voor Dolce & Gabbana en Bulgari. Ze is ook de oudste dochter van Charles, de 9ste graaf Spencer (en een nichtje van wijlen prinses Diana), maar teert liever niet op deze connecties. "Mijn eigen geld verdienen symboliseert mijn onafhankelijkheid," zegt ze (take note, Louis van Luxemburg).

© Hollandse Hoogte

"Het betekent dat ik van niemand afhankelijk ben en aan niemand verantwoording hoef af te leggen. Ze  kunnen me zo niet het zwijgen opleggen of omkopen of bedreigen." Zou ze hiermee haar vadertje bedoelen (hier lopen ze in 2009 samen door Londen)? Want dat is best een aimabele man. Misschien dat ze op popjes duidt die wél financieel afhankelijk zijn van hun ouders?

© BSR Agency 

Hoe dan ook: "Het betekent dat ik wekenlang dag in dag uit kan werken als ik dan wil," zegt Kitty, hier met links prinses Lilly von Sayn-Wittgenstein). Het betekent ook dat, als het rustig is, ik naar huis kan gaan, naar Zuid-Afrika, om daar bij familie te zijn en een ton boeken te lezen. Het geeft me een balans en een ritme waar ik zeggenschap over heb. Het gevoel dat ik mijn eigen leven bepaal, of toch in een mate waarin dat mogelijk is."

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Table for 1 ? #tbt

Een bericht gedeeld door Kitty Spencer (@kitty.spencer) op

Ze conformeert zich ook niet aan de verwachtingen van Instagram waar ze 457.000+ volgers heeft. Soms realiseer ik me dat ik twee weken niets heb gepost en dat mijn aantal views is gezakt," zegt ze. "Ik hoor mensen vaak zeggen: 'Je moet beelden in rijen van drie plaatsen zodat ze meer opvallen als mensen naar je account kijken' (iets waar ze zichzelf overigens ook wel eens aan bezondigt). Of: 'Op een X aantal modellenfoto's moet er ook een bijzitten waarop je sport, een waarop je kookt en een foto van de natuur.' Het is krankzinnig, zo wil ik mijn leven niet leven. Ik post wat ik wil, wanneer ik wil."

© BSR Agency 

Volgens lady Spencer verkopen social media "een grijs gebied tussen fantasie en realiteit, dat in potentie schadelijke consequenties kan hebben. Veel professionele influencers en mensen met veel volgers hebben back-up content dat ze gebruiken op de dagen dat ze niks bijzonders doen, hun haar niet mooi zit, bij familie op bezoek zijn of zonder make-up in pyjama Netflix liggen te bingen. Dat betekent dat frisse, eeuwig glossy content prioriteit heeft en al hun dagen even glamoureus lijken. Dat kan misleidend en ontmoedigend zijn voor vrouwen die denken dat hun leven écht zo is."

   

Openingsfoto © BSR Agency 

Laatste nieuws