Zo ‘luxe’ vliegen Willem-Alexander en Máxima

'Te koop aanboden, tegen elk aannemelijk bod: een Fokker 70 uit 1996 met ruimte voor 24 passagiers. Deed voorheen dienst...

Lees ook

‘Te koop aanboden, tegen elk aannemelijk bod: een Fokker 70 uit 1996 met ruimte voor 24 passagiers. Deed voorheen dienst als regeringstoestel en privéjet van de Oranjes.’

Het is geen geheim dat koning Willem-Alexander op zoek is naar een nieuw vliegtuig. En de beroemde PH-KBX (PH voor Nederland, KBX nog naar koningin Beatrix) staat inmiddels daadwerkelijk te koop. De koning maakte er zelf veel vlieguren in de cockpit in, de prinsesjes hebben vast gedanst in het gangpad (A3 op K3? Nielson? Afrojack?) en koningin Máxima zal zich vele malen opgemaakt hebben in de nu niet echt superdeluxe ‘badkamer’. Al vinden we de tulp wel een leuk detail. Kijk even mee in de KBX en oordeel zelf: 

© avbyer.com

Ook wat betreft de rest van het vliegtuig hebben we het niet over een vliegend paleis. Het is beduidend beter dan cattle class, maar ook een beetje benepen en ouderwets. Grootste probleem van de KBX is dat de brandstof al na 2.000 kilometer op. Het koningspaar moet daarom vaak gewone lijnvluchten nemen. Wat vast geen straf is als we de gemiddelde first class accommodatie vergelijken met het huidige vliegende calvinisme.

© avbyer.com

Nog een reden om afscheid te nemen van de Fokker: KLM Cityhopper, dat de KBX beheert en onderhoudt, stopt in juni volgend jaar met zijn eigen Fokker 70’s. Het wordt dan te duur om het toestel te blijven onderhouden en een bemanning paraat te houden.

© avbyer.com

Wat het nieuwe toestel wordt, is nog niet bekend. Het moet in ieder geval in één keer van Amsterdam naar Aruba kunnen vliegen en het interieur moet een Delfts blauwe ambiance hebben. Verder moet het ‘gepast en functioneel zijn’ en vooral een kant-en-klaar model. Met de vele verbouwingen rond de Oranjes zit de regering niet te wachten op ook nog een vliegtuigrenovatie.

© avbyer.com

Het nieuwe Nederlandse regeringstoestel zal waarschijnlijk tussen de 50 en 90 miljoen euro kosten, verwacht minister Schultz van Infrastructuur en Milieu. Ze laat de Tweede Kamer weten dat haar voorkeur uitgaat naar een goedkoop tweedehands toestel, dat de overzeese koninkrijksdelen zonder tussenstop kan bereiken.

© avbyer.com

Van de twee toestellen die volgens ingewijden het meeste kans maken, een Embraer en Boeing 737, is de Boeing groter dan het Braziliaanse toestel. Willem-Alexander wil graag zelf blijven vliegen en is van plan zich om te laten scholen voor het nieuwe toestel.

Lees ook: 

Openingsbeeld © Getty Images

Laatste nieuws

Zie ook