Koninklijke treinen rijden altijd op tijd

Het was een verrassend onderdeel van het staatsbezoek van de Belgische royals aan Nederland: een ritje per koninklijk ri...

Lees ook

Het was een verrassend onderdeel van het staatsbezoek van de Belgische royals aan Nederland: een ritje per koninklijk rijtuig van Amsterdam naar Utrecht.

Toch worden koninklijke treinen wel vaker ingezet. Niet meer zo vaak als in de 19de eeuw, maar de  meeste koninklijke families hebben nog altijd een paar royal rijtuigen, waar ze instappen met een zo-lekker-gewoon-gebleven-blik, alsof ze gaan staan in de tweede klasse tijdens de spits. In werkelijk hebben ze de beschikking over superdeluxe rijdende suites, om op een comfortabele manier langere afstanden af te leggen. In de meeste gevallen is er sprake van een kantoor, een cateringgedeelte en een salon waarin de royals kunnen vertoeven. Vaak is er ook een slaapkamer aanwezig of zelfs een compleet slaaprijtuig met couchettes. 

Hollands Spoor

© ANP

De Oranjes waren er in de 19de eeuw als de kippen bij en reisden al in 1839 per spoor. Dat was eerder dan koningin Victoria van Engeland, toch bekend als de spoorkoningin. De leukste trein was die van koningin Wilhelmina, die twee salonrijtuigen had, een keukenwagen en een bagagewagen. Een complete wagon voor je bagage nodig hebben – Wilhelmina was meer Beau Monde dan we dachten. Hier heeft ze net van Hollands Spoor naar Brussel getreind en wordt ze welkom geheten door prins Karel, omdat koning Leopold verhinderd was. Een paar oude koninklijke rijtuigen zijn te bezichtigen in het Spoorwegmuseum in Utrecht. 

Relaxed reizen

© Koen van Weel / ANP

Het huidige exemplaar stamt uit begin jaren negentig en bestaat uit een verbouwd intercityrijtuig. Daarin bevinden zich twee slaapkamers met twee bedden en een bureau. Het midden van het rijtuig heeft een grote tafel met zes stoelen, vier fauteuils, een kleine tweepersoons bank en twee tafels. Verder bevat het rijtuig een keuken en een kleine slaapkamer voor personeel. Toen nog koningin Beatrix neemt hem hier in gebruik voor een eerste ritje over de nieuwe Hanzespoorlijn. 

Naar Lech

© Robin Utrecht / ANP

Naast een gewijzigde inrichting kreeg het rijtuig ook extra apparatuur, zoals wifi en airco. In 2013 reisden Willem-Alexander en Máxima met hun gezin ermee van Amsterdam CS naar Lech. Waarbij de prinsesjes zich qua bagage waardige opvolgers van over-over-oma Wilhelmina toonden.

© Robin Utrecht / ANP

Vintage trein

© ANP

De Oranjes gingen vroeger veel vaker met de trein naar Lech. Hier arriveert Willem-Alexander op de arm van zijn moeder – die duidelijk voor de Dr. Zhivago-look was gegaan – in 1969 in het wintersportgebied. De knapperd met de zonnebril is prins Claus.  

Tokio CS

© Koichi Kamoshida / Getty Images

De Japanse keizerlijke familie houdt ook erg van treinen en met het snelste en meest betrouwbare spoornetwerk ter wereld is dat geen wonder. Hier staat kroonprinses Masako met dochter Aiko op de arm in 2002 op het punt om in te stappen voor een vakantie. Ook in Japan is geen aparte keizerlijke trein meer in gebruik (alleen als attractie bij staatsbezoeken), maar gebruiken ze een verbouwd gewoon rijtuig. Keizer Akihito vindt zelfs dat nog teveel gedoe en vliegt net zo lief.

King’s Lynn 

© Getty Images

Koningin Elizabeth beschikt over haar eigen Royal Train, maar gebruikt die eigenlijk nooit meer. Treinen doet ze echter nog regelmatig, net als de rest van de koninklijke familie. Ze kopen dan gewoon een kaartje voor een reguliere personentrein. Met de entourage erbij zit zo’n rijtuig dan alsnog snel vol, zodat enige privacy gegarandeerd is. Tegenwoordig reist ze vooral vaak naar Sandringham per trein: het is vanaf het station King’s Lynn maar een klein stukje rijden naar het kasteel. Zo laat Hare Majesteit zien dat ze op de kleintjes let. Hieronder een filmpje uit 1990, om toch een idee te krijgen bij de Windsor Trein.

 

Lees ook: 

Openingsbeeld © Patrick van Katwijk / ANP

Laatste nieuws

Zie ook