Bewezen: slapen is het nieuwe sporten

Ben jij iemand die vele malen liever onder de wol ligt dan vroeg uit de veren gaat om te gaan sporten? Of wil jij bij de...

Lees ook

Ben jij iemand die vele malen liever onder de wol ligt dan vroeg uit de veren gaat om te gaan sporten? Of wil jij bij de gedachte aan ’s avonds sporten meteen je bed induiken? Lucky you, uit onderzoek blijkt dat slapen het nieuwe sporten is.

Een onderzoeksteam heeft namelijk onderzocht of er een link is tussen gezondheidsklachten en een slaaptekort. Ze keken onder meer naar health problemen als een te hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, diabetes, overgewicht en depressies. Wat bleek? Hoe korter je nachtrust, hoe groter de kans op gezondheidsissues. De grens van het aantal uren slapen ligt op zes uur; slaap je minder lang, dan vergroot je de kans op risico’s.

Een paar uur slaap skippen omdat je ’s ochtends vroeg wilt sporten voor werk, is dus geen goed idee. Ook als je ‘s avonds eigenlijk toe bent aan slaap maar jezelf dwingt om te sporten, is geen goed idee. Luister goed naar je lichaam. Slapen zorgt er natuurlijk niet voor dat je spieren worden getraind, maar te weinig slaap zorgt ervoor dat je aankomt. En vergeet de andere gezondheidsproblemen niet.

Lees ook:

Beeld: iStock Via: Marieclaire.nl

Laatste nieuws

Zie ook