Altijd te laat? Daar kun je helemaal niks aan doen!

Elke ochtend is het weer haasten. Snel die boterhammen smeren en ja hoor... je moet het ontbijt wegens tijdgebrek w...

Lees ook

Elke ochtend is het weer haasten. Snel die boterhammen smeren en ja hoor… je moet het ontbijt wegens tijdgebrek wéér onderweg verorberen. Je neemt je elke dag voor om op tijd te vertrekken, maar tóch blijf je te laat komen. Herkenbaar? Dan hebben we nieuws voor jou, want je kunt er dus helemaal niks aan doen!

Te laat komen is geen goede eigenschap. Je laat mensen op je wachten en de ‘Ben je nu alweer te laat’-opmerkingen moet je voor lief nemen. De oplossing lijkt heel simpel: op tijd vertrekken. Maar werkt het niet, weten laatkomers. Mensen die hier geen probleem mee hebben snappen dan ook niet waarom het zo moeilijk is.

Wat blijkt? Je kunt er niks aan doen dat je chronisch te laat komt! Te laat komen zit namelijk voor een groot deel in je persoonlijkheid. Laatkomers vertonen opvallend veel gelijkenissen, zo blijkt uit onderzoek van San Francisco State University. Grote kans dat je de neiging hebt om taken voor je uit te schuiven, niet zo gedisciplineerd bent en een grote behoefte hebt aan spanning. Bovendien heb je last van rusteloosheid en concentratieproblemen. Klinkt negatief, maar dit wijst uit dat het voor een groot deel aan je persoonlijkheid ligt. 

Een andere belangrijke reden voor te laat komen is het verkeerd inschatten van tijd. Je bent optimistisch ingesteld en denkt ‘dat het toch allemaal wel zal lukken’. Ook al weet je ergens wel dat het niet realistisch is om in vijf minuten te ontbijten. Je bent niet in staat om goed te beoordelen hoeveel tijd een activiteit in beslag neemt. Dit wordt ook wel ‘planning fallacy’ genoemd. Je bent eigenlijk gewoon té positief! 

Aan je persoonlijkheid kun je niks veranderen, maar je kunt jezelf wel trainen om minder vaak te laat te komen. De eerste stap is om te erkennen dat je problemen hebt met de klok. Daarna kun je altijd een derde bij de tijd die jij denkt dat je nodig hebt optellen. Dus niet vijf, maar vijftien minuten voor ontbijten. Succes!

Lees ook:

Beeld: Pixabay.com, bronnen: nationalgeopraphic.nl en NRC.nl

Laatste nieuws

Zie ook