7 tips om een ochtendmens te worden

Heb je het gevoel alsof het nog midden in de nacht is als de wekker gaat en moet je jezelf met moeite uit bed slepen? Ui...

Lees ook

Heb je het gevoel dat het nog midden in de nacht is als de wekker gaat en moet je jezelf met moeite uit bed slepen? Uitgeslapen opstaan is wat iedereen wilt, maar wat lang niet iedereen lukt. Met de juiste tips wordt opstaan een stuk makkelijker én word je misschien zelfs een ochtendmens. Morgen je bed uitkomen is een makkie!

1. Zorg dat je voldoende slaap krijgt Als je 's nachts slechts een paar uur slaaptb dan kun je niet verwachten om de volgende ochtend fris uit je bed te rollen. Houd je aan de richtlijn van 7 tot 8 uur slaap per nacht. Ook als dat betekent dat je vanavond één aflevering House Of Cards minder kan kijken…

2. Houd je aan een routine De sleutel tot een goede nachtrust is routine. Ga elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed en sta elke dag op hetzelfde tijdstip op. Doe je dit niet, dan is in slaap vallen en wakker worden een stuk moeilijker. Routine zorgt ervoor dat je lichaam op den duur vanzelf ontwaakt op het vaste tijdstip. Zo voel jij je elke dag uitgeslapen!

3. Bedenk een leuke reden om vroeg op te staan Een uitgebreid ontbijtje, een frisse wandeling met de hond of het kijken van de zonsopgang. Dit zijn allemaal leuke redenen om je bed voor uit te komen. Bedenk elke avond waarom je de volgende dag op tijd je bed wilt uitkomen. Denk hier weer aan zodra de wekker gaat en je springt gewoon uit je bed 's ochtends.

4. Probeer niet te snoozen Hoe verleidelijk het ook is om op de snooze-knop te drukken, doe het toch maar niet. Snoozen werkt averechts. Probeer meteen op te staan als de wekker gaat. Vind je dit moeilijk? Leg de wekker buiten handbereik zodat je wel moét opstaan om 'm uit te schakelen.

Tip: dit is de reden dat je iPhone 9 minuten snoozet…

5. Kies voor lichte gordijnen Een donkere kamer is fijn om in te slapen, en dat maakt het meteen zo moeilijk om op te staan. Kies liever voor lichte gordijnen. Je lichaam ontwaakt makkelijker in een lichte kamer.

6. Begin de dag met een glas water en citroensap Je lichaam heeft uren zonder vocht moeten doen, het is dus belangrijk om je vochtbalans weer op peil te brengen. Drink een glas water en je zal zien dat je je meteen opgewekter voelt. De citroen zorgt voor een nog frisser gevoel.

7. Ontbijt stevig Een kopje koffie als ontbijt is niet voldoende. Om de dag energiek te beginnen moet je een voedzaam ontbijt eten. Na een nacht slapen zijn je metabolisme en bloedsuikerspiegel heel laag. Die moet je dus weer op peil krijgen. Begin de dag met een stevig ontbijtje. Denk aan havermout met fruit!

Lees hier vier tips om je wallen te verbergen.

Laatste nieuws

Zie ook