Zó zette Meghan Givenchy weer op de kaart

Franse ontwerper Hubert de Givenchy had ooit Audrey Hepburn als muze, Clare Waight Keller had hertogin Meghan als uithangbord.

Franse ontwerper Hubert de Givenchy had ooit Audrey Hepburn als muze, Clare Waight Keller had hertogin Meghan als uithangbord. Sinds vorige week is bekend dat het modehuis voor een nieuwe hoofdontwerper kiest.

Givenchy stond ooit voor ultra-chique couture die er zo eenvoudig uitzag dat je wist dat het onbetaalbaar was. Hubert (1927-2018) kleedde naast Audrey ook Jackie Kennedy, ook al zo'n mode-icoon.

Al bleef Audrey toch zijn muze. In 1995 trok Hubert zich terug, en werd opgevolgd door achtereenvolgens John Galliano, Alexander McQueen, Julian Macdonald en Riccardo Tisci. Heren die allemaal hun verdiensten hebben, maar niet noodzakelijkerwijs pasten bij de magie van Givenchy, dat als merk simpelweg niet punk, rock of grunge is. Britse Clare Waight Keller is de eerste vrouw die er de scepter zwaait. Ze werkte eerder voor Pringle of Scotland en Chloe en heeft aanzienlijk meer affiniteit met de tijdloze vrouwelijk chic die Hubert voor ogen had.

En laat Meghan, in de tijd dat ze nog online was, nu een diepe liefde voor Audrey Hepburn te hebben getoond. Ze had een stapel fotoboeken van de actrice als 'leesmateriaal voor het slapengaan' liggen en schreef voor haar lifestylesite 'The Tig' drie jaar geleden lovend over hoe ze hield van “…preppy chic, denk aan Audrey Hepburn in 'Funny Face'.” Andersom past La Sussex als ambassadeur weer heel goed bij hoe Clare verder wilde met Givenchy, met haar Audrey 2.0 uitstraling. De samenwerking heeft al fraaie looks opgeleverd, met een vliegende start dankzij Clare's grootste klapper: Meghans bruidsjurk.

Meghan kleden pakt overigens ook goed uit voor Givenchy: in de eerste drie kwartalen van 2018 draaide het label al 2 miljoen pond meer omzet dan in heel 2017. Een deel daarvan komt voor rekening van de hertogin van Sussex die in totaal voor al zo'n 250.000 pond (278.000 euro) aanschafte.

Meghan reikt hier bij de British Fashion Awards de Designer van het Jaar Award uit aan Clare

Deze samenwerking verliep tot nu hartstikke leuk dus. Toch komt daar nu verandering in. Want sinds vorige week is bekend gemaakt dat de Amerikaanse Matthew Williams de nieuwe hoofdontwerper wordt van Givenchy en hij volgt hiermee Clare op. “Het is mijn levenslange droom om in deze positie te zitten en het is echt onwerkelijk dat het eindelijk zo is.” Zijn fans? We noemen een Lady Gaga en ene Kylie Jenner. Al denken we dat zij zijn creaties niet nodig hebben om een stapje hoger te komen in het mooie Hollywood. Dus Matthew mag op zoek naar zijn eigen muze.

Dit bericht bekijken op Instagram

The House of Givenchy is pleased to announce the appointment of Matthew M. Williams as Creative Director, effective June 16th, 2020. Matthew M. Williams will take on all creative responsibilities for Women’s and Men’s collections. Sidney Toledano, Chairman and CEO of LVMH Fashion Group, declares: “I am very happy to see Matthew M. Williams join the LVMH Group. Since he took part in the LVMH Prize, we have had the pleasure of watching him develop into the great talent he is today. I believe his singular vision of modernity will be a great opportunity for Givenchy to write its new chapter with strength and success.” Renaud de Lesquen, CEO and President of Givenchy, states: “I want to warmly welcome Matthew M. Williams to the beautiful Maison Givenchy. I am convinced that, with his unapologetic approach to design and creativity and in great collaboration with the Maison's exceptional ateliers and teams, Matthew will help Givenchy reach its full potential.”

Een bericht gedeeld door GIVENCHY (@givenchyofficial) op

De eerste Givenchy-collectie onder leiding van Williams zal in oktober van dit jaar te zien zijn tijdens Parijs Fashion Week. Eens kijken of Meg trouw blijft aan Givenchy!

Bron: Givenchy, People, Ella Vermeulen | Beeld: Bsr Agency

Laatste nieuws