Paleis reageert op nieuwe documentaire over prins William en prins Harry

De Koninklijke Hoogheden zijn not amused.
@media (max-width: 679px){#fig-61ad83e3806a2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ad83e3806a2 img{#fig-61ad83e3806a2 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61ad83e3806a2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ad83e3806a2 img{#fig-61ad83e3806a2 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61ad83e3806a2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ad83e3806a2 img{#fig-61ad83e3806a2 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61ad83e3806a2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ad83e3806a2 img{#fig-61ad83e3806a2 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Royal Family

Een nieuwe documentaire over de Royal Family zorgt voor een hoop commotie bij de koninklijke huishoudens. Buckhingham Palace, Clarence House en Kensington Palace hebben zelfs een gezamenlijke verklaring geven, iets wat maar zelden voorkomt.

The Prince and the Press

De tweedelige BBC Two-documentaire The Prince and the Press werd maandagavond uitgezonden op televisie. In de eerste aflevering onderzocht presentator Amol Rajan de relatie van prins William en prins Harry met de media. Want we kunnen wel stellen dat beiden mannen in het verleden een hoop voor de kiezen hebben gehad. Ook werd er onderzocht wie de koninklijke bronnen waren die journalisten achter de schermen inlichten.

Hoewel de documentaire veel inzicht geeft over hoe het echt aan toe gaat bij de Royal Family, zijn de koninklijke huishoudens not amused over de uitzending. De koninklijke huishoudens bestaan uit Buckingham Palace (het werkpaleis van de Queen), Clarence House (van prins Charles) en Kensington Palace (van prins William). In een verklaring, die aan het einde van de documentaire te lezen was, richten ze zich dan ook tot de BBC en zeggen: "Een vrije, verantwoordelijke en open pers is van vitaal belang voor een gezonde democratie. Het zijn echter te vaak overdreven en ongegronde bewerkingen van niet nader genoemde bronnen die als feiten worden gepresenteerd en het is teleurstellend wanneer iets of iemand, inclusief de BBC, hen geloofwaardigheid geeft." Een grote sneer dus naar de omroep, maar dan in nette, koninklijke taal.

De eerste aflevering van de tweedelige documentaire, genaamd 'New Generation', gaat over de jaren na het diamanten jubileum van Queen Elizabeth in 2012 en de (positieve) reacties in de media over de opkomst van de nieuwe generatie royals. Zo wordt er ook stilgestaan bij de verloving en huwelijk van prins Harry en de hertogin van Sussex. Daarnaast geeft de documentaire ook inzicht over enkele van de illegale activiteiten van sommige kranten in de late jaren 1990 en vroege jaren 2000, zoals 'hacking' en 'blagging' en hoe deze technieken werden ingezet om leden van de Royal Family aan te vallen.

Meghan Markle

Het hof keert zich nu dus tegen de documentaire, terwijl de docu het zelf juist opneemt voor sommige (ex-)royals die het zwaar te verduren hebben gehad, zoals Meghan Markle. In maart meldde de krant The Times dat de hertogin haar persoonlijke assistenten zou hebben verjaagd of weggepest. Iets wat niet waar was, liet de hertogin destijds weten in een reactie. In de documentaire is ook Jenny Afia, de advocaat van Meghan, te zien, en vertelt ze hoe de vork in de steel zit. "Die verhalen waren vals. Dit verhaal dat niemand kan werken voor de hertogin van Sussex, ze was te moeilijk en veeleisend als baas en iedereen moest vertrekken. Het is gewoon niet waar."

Laatste nieuws