Kate en McQueen: waarom de keuze van haar trouwjurk niet zonder controverse was

De topman van het label had weinig lovende woorden voor Kates toekomstig schoonvader...

We weten inmiddels allemaal hoe het gelopen is op de prachtige dag van Will + Kate. Feest, pracht, praal, pomp and circumstance. We hadden natuurlijk niks minder verwacht van de royals. Maar probeer je eens in te beelden hoe blushing bride Kate eruit zou zien in een andere jurk dan dat prachtige exemplaar van McQueen-designer Sarah Burton…Het is bijna niet te doen, maar toch had het heel anders kunnen lopen.

Kate en McQueen

We hebben al regelmatig geschreven over Kate en haar liefde voor het label McQueen. Toch was het een flinke verrassing toen ze in april 2011 bij Westminster Abbey uit de auto stapte in een prachtige creatie van het label. Voor de ‘brave’ Kate was een keuze voor McQueen namelijk behoorlijk daring. Wij leggen je uit waarom.

middleton mcqueen
Will en Kate op hun huwelijksdag. Beeld: Brunopress

Roemruchtig begin

Allereerst nemen we je even mee terug naar het begin van het vorig decennium. In 2010 is de ster van Alexander McQueen gestaag rijzende. Zijn oog voor details, gebruik van kant en perfecte tailoring hadden het label veel faam gebracht.

Toch was McQueen niet altijd zo’n populair label. Het modehuis, vernoemd naar en onder leiding van Lee Alexander McQueen, was in de jaren ’90 en early noughties namelijk eerder berucht dan beroemd. Zo begon Lee McQueen zijn carrière in 1992 met een knal: zijn afstudeercollectie heette ‘Jack the Ripper stalks his victims‘. Modellen gingen de runway over in kleding die deed denken aan de gescheurde en bebloede jurken waarin de slachtoffers van de seriemoordenaar werden aangetroffen.

Kritiek op de Engelsen

In 1995 shockeerde de designer opnieuw met zijn fall/winter-collectie. Deze droeg de naam ‘Highland Rape‘, wat door critici werd gezien als misogyn en seksistisch. In feite was de naam een verwijzing naar de roof van het Schotse hoogland door de Engelse adel waar duizenden Schotten het slachtoffer van werden in de 18e en 19e eeuw. In 1997 reageerde Lee zelf zei in een interview met Time Out Magazine: “Deze collectie was een schreeuw tegen Engelse designers die flamboyante, Schotse kleding maken. Mijn vaders familie komt van The Isle of Skye, en ik heb veel geleerd over de geschiedenis achter Schotse onrust en de Highland Clearances“, legde de designer uit. Ten slotte haalde hij nog eens hard uit naar zijn critici: “Mensen waren zo onintelligent dat ze dachten dat dit over het over de ontering van vrouwen ging, maar in feite ging het om de Engelse ontering van Schotland.” 

De jasjes van Charles

En dit was niet het enige. Waar Lee McQueen door zijn Schotse roots altijd al kritisch keek naar de behandeling van Schotland door Engeland, maakte hij de boel bovendien nog eens heel persoonlijk. En dan in het bijzonder richting Kates toekomstige schoonvader: prins Charles.

Het zit zo. De jonge designer ging in de leer bij Anderson & Sheppard en later Gieves & Hawkes – twee ambachtelijke kleermakers in de bekende straat Savile Row. Deze kleermakers staan zo hoog aangeschreven dat mannelijke royals regelmatig in jassen van deze makelij gekleed gaan – zo ook prins Charles. Maar de jonge Lee Alexander was opstandig en, in de woorden van Harper’s Bazaar:famously anti-establishment‘. De designer zou dan ook zijn kans schoon hebben gezien voor een subtiel protest toen hij aan het werk was met een jasje van de kroonprins. Volgens de verhalen naaide hij namelijk de woorden “I am a c*nt” op een verborgen plek in één van de koninklijke kledingstukken. Oei!

Overgang naar Sarah

Maar zo tumultueus als de carrière van Lee McQueen van start ging, kwam deze ook weer ten einde. Op 11 februari 2010 koos de ontwerper ervoor om zijn leven te beëindigen. Zijn rechterhand, confidante en collega Sarah Burton moest samen met haar team het roer direct overnemen – minder dan een maand na de dood van de designer werd postuum zijn laatste collectie getoond onder leiding van Burton.

Het nieuwe decennium zou voor Burton een rollercoaster blijken. Na het verlies van vriend en long-time collaborator Lee McQueen, werd zij in mei 2010 aangesteld als Creative Director voor het label. En een jaar later was Burton dus dé meest besproken naam in fashion, toen duidelijk werd dat zij de bruidsjurk van de aankomende Duchess had ontworpen. Dat haar team de jurk maakte, was top secret. Pas op het moment dat Kate de auto uitstapte bij Westminster Abbey, deelde de BBC wie er achter de prachtige creatie zat en dat werd door de live commentatoren met (letterlijk) gejuich ontvangen.

Hoe anders had het kunnen lopen

Binnen een jaar tijd ging modehuis McQueen dus van anti-establishment naar royal favourite. Over de keuze om met Middleton samen te werken zei Burton zelf: “Ik vond het geweldig om de jurk te maken – we hebben echt onze ziel erin gestopt. Ik respecteerde het intieme karakter van dat lovely project en ik respecteerde de vriendschappen die daarbij zijn ontstaan”, aldus Burton in T Magazine in 2014.

Met andere woorden: stel dat het anders was gelopen, zou modehuis McQueen onder Lee’s leiding dan ook ja gezegd hebben tegen deze klus? Zouden Lee-en-of-Burton en Kate dan nog alsnog bevriend raken? Of zou Kate close zijn geworden met een heel andere designer? Who knows!

Bron: Harper’s Bazaar/ Haute Le Mode/ Vogue/ BBC/ Grazia Daily UK | Beeld: Brunopress

Laatste nieuws