Last van voorjaarsmoeheid? Deze 4 tips zorgen voor meer energie

Lees ook

Het is officieel lente en de zon schijnt volop. We kunnen weer heerlijk naar buiten, het terras op, een weekendje weg, in de tuin zitten en eropuit. Sommige mensen, en dit zijn vaker vrouwen dan mannen, hebben in deze tijd last van voorjaarsmoeheid. Uiteraard is het belangrijk om te onderzoeken of hier een medische reden voor is. Daarnaast is het belangrijk om naar je manier van leven te kijken. Heb je behoefte aan wat extra energie? Kijk dan eens of deze vier tips jou kunnen ondersteunen. 

1. Hallo lichaam

Als vrouwen zijn we snel overtuigd dat we duizend ballen in de lucht moeten houden en aan nog eens duizend perfecte plaatjes en idealen moeten voldoen. Best vermoeiend, vind je niet? De druk en stress die we kunnen ervaren, komt meestal doordat we zelf vinden dat we niet goed genoeg zijn. Hierdoor gaan we moeite doen, wat meer proberen en ons best doen. Dit kost veel energie. Het helpt om wat vaker contact te maken met je lichaam. Dit kan je doen door even te stoppen, jezelf te vragen hoe je je voelt en vervolgens daarmee te zijn. We vergeten vaak dat we een lichaam hebben, omdat we continu in ons hoofd zitten. Door wat vaker te verbinden met je lichaam, word je je bewust waar je met je gedachtes bent, hoe je ademhaling is en word je je bewust dat je het grootste deel van de dag met je aandacht ergens anders bent.

2. Even stoppen

Dergelijke stopmomenten door de dag heen zijn belangrijk. Als je pas in het moment dat je je hoofd op je donzen kussen legt, gaat kijken hoe het met je gaat, is de kans groot dat je lichaam nog in versnelling vier staat en je hoofd op stand overdrive. Pak dus die momenten, als je bijvoorbeeld op de wc zit, in de gang loopt om iets te pakken, op de fiets, in de auto of als je in een vergadering zit. Er zijn genoeg momenten in de dag waarop je de focus naar je lichaam kan verschuiven. 

3. Voordat je naar bed gaat

Het wordt vaker gezegd: de uren voordat je naar bed gaat, zijn bepalend voor je nacht(rust). Als je slecht slaapt, heeft dit een impact op je energielevels. De hele dag en hoe je leeft, is bepalend voor de kwaliteit van slapen. Maar de uren voordat je daadwerkelijk onder je dekbed met duurzame dekbedovertrek gaat liggen, hebben een grote impact. Als je nog van alles gaat doen en ondernemen, terwijl je eigenlijk moe bent, kost dit veel energie. Observeer eens wat je allemaal in de avond doet, waarom je dit doet en of het bevorderlijk is voor meer rust in je hoofd. 

4. Observeer je gedachtes

Veel van onze pot met energie die we voor overdag hebben, gaat op aan onze gedachtes, verhalen, emoties, drama, roddelen, conversaties die niet upliftend zijn en dingen die we eigenlijk niet hoeven te doen. Waar geef jij je energie en aandacht aan? Je kan jezelf trainen om wat meer aanwezig te zijn door te focussen op dat wat je aan het doen bent. Hoe meer je alles doet met aandacht, en pas het volgende doet als het vorige is afgerond, hoe meer je kan doen op een dag. En het levert een boel energie op. 

Beeld: Pexels

Laatste nieuws

Zie ook