Zo loop je comfortabel en elegant op sleehakken

Het is dé schoen van het zomerseizoen. Maar hoe flaneer je er een hele dag vrolijk op rond?

Lees ook

De Spaanse royals dragen niet anders dan espadrilles met sleehak tijdens de zomermaanden. En ook wij zien onszelf wel met de chique sandalen onder een zomerjurk rond flaneren. Maar hoe loop je een hele dag comfortabel (en niet al te klungelig) op zulke hakken?

De schoen van het seizoen

Al jarenlang elke zomer in de mode: de espadrille met sleehak. Spontaner dan een pump, chiquer dan een sneaker, niet te warm, maar ook niet te bloot en bovendien eindeloos te combineren – we snappen wel waarom dit zo’n seizoensfavoriet is geworden! Maar loopt het ook een beetje comfy?

Letizia, de koningin van de espadrilles! Beeld: BrunoPress

Stijlvol met een sleehak

Het goede nieuws is dat rondlopen op een sleehak voor veel mensen al een stuk eenvoudiger is dan de hele dag op stilleto’s staan. Door de hoge zool wordt je gewicht beter verdeeld, je staat veel stabieler dan op een naaldhak en het risico om met je hoge hak achter een kassei te blijven hangen of weg te zakken in het gras, vermijd je met sleehakken.

De hertogin van Cambridge: zelfverzekerd op haar sleehakken! Beeld: BrunoPress

Met deze tips wordt het easy peasy om een hele dag op sleehakken rond te lopen:

  • Begin laag als je niet zo’n held op hakken bent. Wedges bestaan in alle soorten en maten en als sleehakdrager-in-opleiding kun je het best met ’n niet al te hoog exemplaar beginnen.
  • Kijk naar de vorm van je voetboog. Als je vrij platte voeten hebt, kan het moeilijk zijn om op hoge sleehakken rond te lopen. Heb je een behoorlijke boog, dan kun je meer de lucht in.
  • Kies voor espadrilles/sleehakken met stevige bandjes (Letizia scoort daar beter in dan Kate, hierboven) om je voeten zoveel mogelijk steun te bieden. Liever een (nep)lederen gesp dan een dun touwtje, dus.
  • Dé manier om elegant en blessurevrij op sleehakken te lopen: plaats eerst je hakken op de grond, rol verder naar de bal van je voet en zet dan pas je gewicht op de teen. Neem kleine stappen en zet de ene voet bijna recht voor de andere, alsof je op één rechte lijn loopt.
  • Soms vergt het wat training! Loop regelmatig op je sleehakken door het huis. Ook kan het helpen om oefeningen te doen voor het verstevigen van je enkels.

Bron: The List, How Cast | Beeld: BrunoPress

Laatste nieuws

Zie ook