Over de royal vloer: binnenkijken bij Willem-Alexander en Máxima

Amalia heeft nu al plannen om de boel helemaal anders aan te kleden.

Treed binnen in Huis ten Bosch. Struin van de Blauwe Salon en Witte Eetzaal naar de Balzaal en werp onderweg een blik in de royal werkkamers. Welke ruimte bevat het DNA van onze koning en van welk pronkstuk in het paleis geniet Máxima met volle designteugen?

Hoe richt je een paleis gerieflijk en modern in, zonder afbreuk te doen aan de historie van een gebouw? Dat was de uitdaging voor koning Willem-Alexander en koningin Máxima, voor ze hun intrek namen in Paleis Huis ten Bosch.

Beeld: © RVB – Corné Bastiaansen

Ze kozen voor een mix van antiek en Dutch Design die wonderwel werkt en meteen iets zegt over hun persoonlijke voorkeuren. Waarbij het grappig is om te zien hoe hun smaak is veranderd naarmate ze wat ouder werden. Gruwde Willem-Alexander ooit van de liefde voor moderne kunst van zijn ouders en was alles in de Eikenhorst aan de brave kant, tegenwoordig kopen ze waar ze blij van worden en dat is aanzienlijk meer edgy dan eerst.

DNA Salon. Beeld: © RVB – Corné Bastiaansen

Een van de fraaiste is de metamorfose van de Groene Salon tot DNA Salon. Een intieme, warme ruimte met aan de muren symbolische portretten van koning Willem-Alexander, koningin Máxima en kroonprinses Amalia die opgebouwd zijn uit een horizontale weergave van hun DNA-fragmenten. Daarnaast werden voor de grote achterwand DNA-codes gebruikt die niet alleen bij de koning, maar ook bij veel andere Nederlanders voorkomen; dit ‘portret’ kreeg de titel ‘Burger van de wereld’. Het is een kunstwerk van Jacob van der Beugel die er zo’n 60.000 kleitabletjes voor maakte. Dat nam drie jaar in beslag en hij had drie weken om ze aan de muren te rangschikken.

Blauwe Salon. Beeld: © RVB – Corné Bastiaansen

Nog een vertrek om vrolijk van te worden is de Blauwe Salon, waar de recente geschiedenis van het koninklijk gezin op de muren zien is als vrolijk zoekplaatje, compleet met de Labradors van Oranje. In deze ontvangstkamer zijn de blauwe wandbespanning en gordijnen van blauwe zijdedamast vervangen door geweven doeken, gemaakt door het Nederlandse bedrijf EE Exclusives. Hierop zijn dingen afgebeeld die symbool staan voor gebeurtenissen of personen die in het leven van Willem-Alexander en Máxima een rol hebben gespeeld. De Nederlandse kunstenaar-ontwerpers Liesbeth Abbenes en Maurice Scheltens ontwierpen de drie wanden met symbolische patronen; één voor Willem-Alexander, één voor Máxima en een derde voor hen beiden. Op die voor de koning verschenen onder meer schaatsen en een Elfstedenkruisje. Een stropdas herinnert aan zijn vader prins Claus, die bij een lezing in 1998 demonstratief zijn stropdas op de grond gooide en opriep tot bevrijding van dit juk.

Amalia vindt het echt niks

Een spaarpot gemaakt van een kokosnoot symboliseert Máxima’s werk op het gebied van financiële inclusie voor de Verenigde Naties. Ook de jurk van Taminiau van de inhuldiging is er terug te vinden, net als een kaarsje ter nagedachtenis aan prins Friso en een bandoneon die herinnert aan het ‘Adiós nonino’ van hun huwelijksdag. De Blauwe Salon is nu al inzet van een hilarische generatiekloof. Zoals Amalia zegt in het portret van Claudia de Breij: “Als ik hier later woon met mijn man, met mijn gezin, dan weet ik niet of ik dat wel zo wil houden, hoor. Het gaat alleen maar over mijn ouders, nou ja, en er staat een kinderstoel op. Het gaat alleen over mij als kind, maar niet over mijn leven.”

Het volledige artikel lees je in de nieuwste Beau Monde. Nu overal verkrijgbaar!

Tekst: Ella Vermeulen | Beeld: BrunoPress (header), © RVB – Corné Bastiaansen

Laatste nieuws