Deze dingen moet je overwegen bij het starten van een modemerk

Lees ook

Ieder bekend modemerk is eens klein begonnen. Zo kan het goed zijn dat een bepaalde kledinglijn waarvan je de kledingstukken en andere mode-artikelen tegenkomt in grote winkelketens ooit eens ontworpen is in het zolderkamertje van een beginnende mode-ontwerper. Zie jij het wel zitten om je eigen modemerk te starten? Lees dan in dit artikel de dingen die je moet overwegen en waarmee je rekening dient te houden.

Voordat we op een rijtje zetten wat je precies moet weten bij het starten van een modemerk, willen we je alvast meegeven dat het opstarten van je eigen modemerk zeker niet eenvoudig is en dat er ongetwijfeld obstakels op je pad zullen komen. Echter willen we je er niet van weerhouden met je passie te beginnen. Groot dromen mag en kan het begin zijn van iets moois! Daarom zullen we hieronder stap voor stap de dingen uitleggen waar je rekening mee moet houden.

Een behoefte in de markt identificeren 

De eerste en misschien wel belangrijkste stap, is het identificeren van een behoefte in de markt. Is er in kledingwinkels een tekort aan bepaald kledingstuk of modeartikel of denk je dat een bepaalde fashiontrend terug zal komen? Probeer op een uniek mode-artikel of kledingstuk te komen wat nog niet verkocht wordt en borduurt hierop voort. Kortom, zoek naar dat echte gat in de markt.

Stel een businessplan op 

Je kunt niet zomaar beginnen met ontwerpen en ervan uitgaan dat je modemerk direct een succes wordt. Stel daarom van te voren een solide businessplan op. Stel jezelf de vraag wat het uiteindelijke doel van je kledingmerk is, hoe je dit stapsgewijs wilt bereiken en of er investeringen voor nodig zijn om je doelstellingen te behalen. Een ondernemingsplan opstellen is erg belangrijk en een stap die je zeker niet kunt overslaan vandaag de dag. 

Bepaal je doelgroep

Hoewel deze stap veel weg heeft van het identificeren van een behoefte in de markt, is dit toch een apart punt. In deze stap bepaal je namelijk niet wat voor soort kleding of andere mode-artikelen je aan de man gaat brengen, maar wie deze moeten gaan kopen. Ga je je richten op jongeren die veel op social media zitten of wil je je modemerk richten op wat oudere personen? Houd er rekening mee dat jongeren en jongvolwassenen vaak minder geld hebben dan mensen op leeftijd en prijs hier je producten uiteindelijk naar. 

Kies een merknaam – en logo voor je modemerk

Wanneer je eenmaal een behoefte in de markt geïdentificeerd hebt, een businessplan hebt samengesteld en je doelgroep bepaald, is het tijd om een merknaam- en logo te bedenken voor je modemerk. Hoewel het in het eerste opzicht misschien erg lastig lijkt om op een leuke en unieke naam te komen, is je kleding- en modezaak beginnen met de juiste naam echter wel heel belangrijk. Uiteindelijk zullen je potentiële en bestaande klanten zich namelijk aangetrokken moeten voelen tot je modemerk. Zorg dus dat je merknaam ergens voor staat en dat je een pakkend logo ontwerpt of laat ontwerpen. 

Bepaal de prijs van je producten en begin met ontwerpen

Wanneer je alle voorgaande stappen doorlopen hebt, is het tijd om de prijs van je producten te bepalen en te beginnen met ontwerpen. Houd altijd rekening met de kostprijs van het materiaal waar je mee werkt en de tijd die het je kost om een bepaald kledingstuk of ander modeartikel te vervaardigen. Uiteraard is het wel zo handig als je dit uiteindelijk in de prijs die je vraagt incalculeert.

Succes met je modedroom!

Dit artikel bevat een betaalde samenwerking | Beeld: Unsplash

 

Laatste nieuws

Zie ook