Kapitein koning: Willem-Alexander in de cockpit

Ook voor de Caribische reis trok de koning zijn pilotenpak weer aan.

Het is vrij bekend dat koning Willem-Alexander in zijn vrije tijd bijklust als piloot. Zo zagen we afgelopen week dat de koning hoogstpersoonlijk verantwoordelijk was voor de goede aankomst van de Oranjes op Bonaire. Maar hoe zit dat eigenlijk?

Piloot

Al op jonge leeftijd behaalde koning Willem-Alexander zijn eerste vliegbrevet. Hierna volgde een rigoureuze training bij de KLM Flight Academy, en anno nu is onze koning regelmatig met z’n hoofd in de wolken te vinden.

En da’s hard nodig ook: om te mogen vliegen, moet je namelijk minstens twee keer per maand in de cockpit zitten én bestaat er een minimum aantal vlieguren per jaar. Op weg naar een staatsbezoek zelf achter de knoppen zitten, is voor onze koning dan ook een kwestie van twee vliegen in één klap slaan.

willem alexander piloot
Jawel: de koning is copiloot bij aankomst op Bonaire. (Beeld: Brunopress)

Gastpiloot

Overigens vliegt Wim-Lex niet alleen zichzelf en zijn gezin rond. Hij is namelijk ook zogenaamd ‘gastvlieger’ bij de KLM. Dit betekent dat hij als copiloot regelmatig verantwoordelijk is voor het vervoeren van passagiers – zónder dat zij weten wie er precies aan het stuur zit.

Eind 2021 werd onze koning nog gespot door een groep Feyenoord-fans, die toen net geland waren op het vliegveld in Praag. Onderweg hadden zij geen flauw idee dat de vorst zich in de cockpit bevond.

In gesprek met De Telegraaf vertelde Wim-Lex al eens dat mensen hem soms toch herkennen aan zijn stem. “Het voordeel is dat ik altijd námens captain en bemanning de passagiers van harte welkom heet. Dan hoef ik mijn eigen naam niet te noemen”, deelde hij destijds.

willem alexander
Staatsbezoek in Oostenrijk? Geen zorgen, Captain van Oranje vliegt je wel. (Beeld: Brunopress)

Jongensdroom

Tja: geef de man eens ongelijk – wie droomt er nu niet van om zichzelf over een wolkendek naar de meest prachtige locaties te vliegen? Willem-Alexander steekt er in elk geval een hoop moeite in om zijn titel als piloot te mogen houden. Zo werd hij ooit opgeleid voor de Fokker-vliegtuigen, maar met KLM’s afscheid van dat Nederlandse vliegtuigmerk, moest de koning terug de schoolbanken in.

Met een dosis bijscholing mocht de koning vervolgens zijn carrière als copiloot voortzetten in de bekende Boeing 737. Wanneer hij hierover vertelt aan De Telegraaf, komt die jongensdroom duidelijk weer naar voren. “Het leek me leuk om ook eens op andere bestemmingen te vliegen, met meer passagiers en langere afstanden”, aldus de koning in 2017. “Dat was voor mij echt de drijfveer.” Wij letten bij onze komende snoepreisjes in elk geval éxtra goed op of die intercom-stem misschien niet een royaal randje heeft…

Bron: NOS, De Volkskrant, De Telegraaf, Beau Monde Archief | Beeld: Brunopress

Laatste nieuws