De 8 dingen die een kapper wil dat je weet voor je salonbezoek

Beter een goede kapper, dan een verre vriend.

Niets beter voor je humeur dan een heerlijk bezoekje aan je favoriete salon. Als je haar maar goed zit, natuurlijk! Het is dan wel zo handig om ook je favoriete kapper te vriend te houden. Deze acht dingen kun je dan maar beter in je achterhoofd houden voor je in de kapstoel plaatsneemt.

1. Telefoneren

De meeste kappers vinden het niet erg als je op je telefoon zit of een spelletje speelt tijdens een knipbeurt, maar als het gaat om telefoneren, is echt een no-go. Ze zien het misschien niet allemaal als een onbeleefdheid, maar het kan het werk van de kappers erg verstoren. Dus, een appje sturen of even je social media checken is in orde, maar ga niet uitgebreid zitten te telefoneren in een kapsalon.

2. Manier van praten

We weten dat de salon een plaats is waar je kunt ontspannen en enigszins even tot rust kunt komen, maar dit betekent nog niet dat je kan doen alsof je met je vriendinnen aan het kletsen bent. Luidruchtig zijn, overdreven roddelen of gewoon een kletskous wint niet altijd fans in de kapperszaak. Natuurlijk ligt dit ook aan de verhouding die je hebt met je kapper. Kom je al jaren bij dezelfde kapper of ken je diegene al buiten de kapsalon om, dan zou dit natuurlijk geen probleem moeten zijn. Probeer er wel op te letten dat je waarschijnlijk niet de enige in de zaak bent en dat iedereen met jullie uitgebreide gesprekken mee kan luisteren.

3. Kom op tijd

Eén van de grootste ergernissen van kappers zijn klanten die zich niet aan de afgesproken tijd houden. Kom je 15 of 20 minuten te laat voor je afspraak, dan kunnen de kappers hier veel problemen mee krijgen de rest van de dag. Op deze manier schuift namelijk niet alleen jouw afspraak, maar ook alle andere afspraken die dag op. Weet je al een dag van te voren dat je de afspraak niet gaat redden, bel dan minimaal 24 uur van te voren om de afspraak om te zetten. Helemaal niet op komen dagen omdat je de afspraak niet redt is erg onbeleefd.

4. Neem een foto mee

Klanten zien vaak een bepaalde stijl op Pinterest of in een tijdschrift wat ze graag zelf zouden willen hebben. Je kapper zal dit natuurlijk verwelkomen als je een foto bij de hand hebt om een idee te krijgen van de kleur of stijl die je voor je haar wilt. In sommige gevallen is het makkelijker om een verbale beschrijving van je nieuwe kapsel te geven.

5. Heb geduld

Weet dat je knip- en/of verfbeurt tijd zal kosten en, afhankelijk van wat je nodig hebt, misschien zelfs de 30 minuten die je verwachtte voorbij kan gaan. Een grote ergernis van kappers is als bijvoorbeeld een meisje met lang gitzwart én met gespleten haarpunten binnenkomt en verwacht dat ze een uur later de kapsalon kan verlaten met felblond haar van dezelfde lengte.

6. Weet wat de kosten zijn

Meestal zal de stylist je laten weten hoeveel de diensten zullen kosten als je een afspraak maakt. Maar wat als je besluit om toch highlights te nemen of dat je van gedachten verandert met je kapsel? Controleer van tevoren de prijzen van de salon op de website, maar verifieer ook met je kapper wat de totale kosten zullen zijn. Zo sta je niet voor een verrassing en betaal voor de service die je ontvangt.

7. Probeer stil te zitten

Ben jij iemand die friemelt of je hoofd beweegt wanneer en hoe je wilt? Wil je je haar aanraken en staren naar elke beweging van de kam? Blijf alsjeblieft gewoon stilzitten. Een van de bekendste klachten van stylisten gaat over klanten die te veel bewegen. Een verkeerde beweging kan je knipbeurt verpesten of het kan ervoor zorgen dat de stylist langer bezig is, omdat ze steeds je hoofd moet aanpassen.

8. Communiceer duidelijk wat je wil

Als je thuis kleurenbehandelingen of andere producten gebruikt, zeg dit dan tegen je kapper. Als je niet wilt dat je haar tot een bepaalde lengte wordt ingekort, zeg dat dan. Communicatie is essentieel als het gaat om een kapper die uitstekend werk verricht en je haar niet beschadigt. Ga niet zitten met een glimlach op je gezicht als je een hekel hebt aan wat je haar is aangedaan. Zelfs als je je niet op je gemak voelt om de kapper te vertellen dat je niet tevreden bent met je haar, neem dan de tijd om te bellen wanneer je thuiskomt of de neem de volgende dag contact op met je kapper.

Bron: Dingen Voor Vrouwen | Beeld: iStock

Laatste nieuws