/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F02%2FZDnL2PMmIbn4A01740055400.jpg)
Naast haar fameuze revenge dress en haar Virgin Atlantic-trui is er nóg een item dat direct aan prinses Diana doet denken: de Lady Dior tas. Het iconische tasontwerp van het Franse modehuis was niet aan te slepen toen Diana er in de jaren '90 mee gespot werd, maar ook vandaag de dag is de tas nog altijd razend populair. En wij snappen wel waarom!
Dior tas
In 1995 verscheen prinses Diana voor het eerst met de tas aan haar pols bij de opening van het Cézanne-gala in Parijs. Het was een geschenk geweest van de first lady van Frankrijk, Bernadette Chirac. Die wilde de prinses op haar beurt een uniek en speciaal cadeau geven, en had daarvoor contact op genomen met Dior. Het modehuis kon haar een ontwerp uit 1994 aanbieden, dat nog niet op de markt was verschenen: de Chouchou-tas.
Een aantal weken later, in november, ging Lady Di op staatsbezoek naar Argentinië. Toen ze in Buenos Aires uit het vliegtuig stapte, droeg de prinses één tasje bij zich: de Chouchou! Foto's van de prinses op het vliegveld gingen al snel de hele wereld over, en binnen no-time wilde iedereen de tas hebben.
Embed from Getty ImagesVan Chouchou naar Lady Dior
In de jaren die volgden, heeft Diana de tas talloze keren in talloze varianten gedragen. Groot, klein, zwart of kleur: de Chouchou tas was duidelijk een favoriet van de prinses. Uiteindelijk werd de tas in 1996 daarom ook omgedoopt naar de 'Lady Dior', als eerbetoon aan Lady Di.
Misschien wel haar meest iconische Lady Dior-moment was tijdens het Met Gala in 1997. Diana verscheen in een elegante donkerblauwe slipdress, gecombineerd met een satijnen variant van de tas in nachtblauw, versierd met strass-details. En dat was geheel in thema, want het gala stond dat jaar geheel in het teken van het werk van Christian Dior.
Immens succes
Dankzij Diana werd de Lady Dior tas immens populair. In twee jaar tijd verkocht het modehuis zo'n tweeduizend exemplaren, waarmee de verkoop van lederwaren vertienvoudigd(!) werd. Door de jaren heen werden er allerlei varianten van de tas gemaakt, in verschillende kleuren, formaten en materialen. Zo zijn er varianten van leer, fluweel, satijn en denim, maar ook van python, krokodil en tweed.
Dior heeft het eerbetoon aan de prinses nu ook al zo'n 30 jaar in stand gehouden. De tas blijft ieder jaar in de collectie, maar wel steeds in een nieuw jasje. As we speak zijn er bijna 100 Lady Dior-items te vinden op de website van het merk en ieder jaar krijgen een aantal kunstenaars de opdracht om een nieuwe interpretatie van de tas neer te zetten. De tas is duidelijk nog altijd iconisch - en wij vermoeden dat dat nog een hele tijd zo zal blijven!
- Elle, Harper's Bazaar
- NL Beeld / Dior