/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F02%2Fcp0ioyCqxNqNEr1740056351.jpg)
Het leek een gouden greep voor Meghan: in 2024 kondigde ze een eigen label met luxe lifestyleproducten aan - van tuingereedschap en bakproducten tot haar eigen fameuze potjes jam. Maar dat liep anders dan verwacht. Haar merknaam werd afgekeurd, haar jam was te decadent en ook met haar recente rebrand is van alles mis. Het merk lijkt nu al gedoemd te mislukken... en dat terwijl er nog geen enkel product op de markt is verschenen.
Plagiaat
Afgelopen dinsdag kondigde Meghan dan ein-de-lijk de lancering van haar lifestylemerk aan. Niet meer onder de oorspronkelijke noemer, America Riviera Orchard, maar met een hele nieuwe naam: As Ever.
"Sommigen van jullie hebben misschien al iets opgevangen over waar ik mee bezig ben. Over twee weken gaat mijn serie op Netflix in première - maar dat is niet alles. Ik ben ontzettend blij om As Ever met jullie te delen: een merk dat ik zelf heb gecreëerd en waar ik mijn hart en ziel in heb gestoken", vertelde ze erbij.
Plagiaat
Met deze definitieve aankondiging hoopten wij stiekem dat er een einde zou komen aan alle kritiek en drama van de afgelopen tijd. Maar helaas - dat viel vies tegen. Binnen no time kwamen er beschuldigingen van plagiaat vanuit verschillende hoeken.
Een stadje op het eiland Mallorca liet al weten dat het logo wel erg veel gelijkenissen vertoond met hún stadswapen. Zij overwogen zelfs eventuele juridische stappen.

En ook rondom de nieuwe merknaam is een rel ontstaan: er bestond namelijk al een 'As Ever', in de vorm van een onafhankelijke small business in New York. Dat kledingmerk werd overspoeld met reacties nadat de hertogin haar gelijknamige merk onthulde. "De afgelopen 36 uur hebben we een enorme golf van steun en bezorgdheid ontvangen over de recente gebeurtenissen rondom het merk dat onze naam draagt. We zijn ervan op de hoogte. We zijn hier niet aan verbonden", schreef de eigenaar in een bericht op Instagram. Ook zij overwegen gerechtelijke actie.
Ongegronde kritiek
Op Instagram én in de tabloids wordt hier natuurlijk gretig op ingehaakt. Mensen lijken er haast een kick van te krijgen om het lifestylemerk onderuit te halen - maar vergeten daarbij wél kritisch te kijken naar hoe gegrond de bezwaren nou echt zijn.
Ja, de twee logo’s vertonen overeenkomsten, maar het stadje Porreres is echt niet de enige met een wapenschild waarin vogels en een palmboom zijn verwerkt. Zo heeft ook Trinidad & Tobago deze elementen in z'n nationale wapen. En de merknaam As Ever? Die heeft Meghan al in 2022 officieel laten vastleggen. Ze heeft er dus gewoon recht op. That's it.
Geen positieve reacties
Daarmee wordt één ding wel duidelijk: het maakt eigenlijk niet uit wat Meghan doet, op positieve reacties hoeft ze niet te rekenen. Het probleem zit niet zozeer in haar merk, maar in het beeld dat mensen van haar hebben.
De breuk met het Britse koningshuis blijft la Markle achtervolgen, en voor velen blijft ze de villain in dit verhaal. Haar imago oppoetsen lijkt een onmogelijke opgave, en de stroom aan roddels blijft onverminderd doorgaan. Tja, en als alle grote mediaplatforms negatief over je schrijven en een oordeel klaar hebben - probeer dan nog maar eens een succesvol merk neer te zetten.
Wij hopen in ieder geval dat de lancering van haar lifestylemerk én haar Netflix-show op 4 maart gewoon doorgaat. Want eerlijk? Wat ons betreft heeft Meghan de laatste tijd wel genoeg te verduren gehad.
- NL Beeld