/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F03%2F2tPUpbwGNu0hk71742204705.png)
Ze slaat miljoenendeals af als deze niet bij haar passen, moet er niet aan denken om 'global' te gaan met haar bedrijf, en gaat liever non-profit innoveren dan eindeloze targets verzinnen. Die nuchtere houding van Jetske Ultee (52) heeft haar door de jaren geen windeieren gelegd.
Jong geleerd
Al op piepjonge leeftijd weet de kleine Jetske wat zij wil: furore maken in de beauty-business. “In de tweede klas van de middelbare school moest ik een opstel schrijven met als thema: hoe zie je jezelf over twintig jaar? 'Dan heb ik een eigen cosmeticabedrijf', schreef ik. En op de lagere school maakte ik al een werkstuk over Helena Rubinstein. Die fascinatie voor skincare en cosmetica heb ik dus altijd gehad", legt ze uit.
Er bestonden echter geen universitaire opleidingen in die richting, en daarom besloot ze voor een studie Geneeskunde te gaan. Na het afronden van haar colleges kreeg ze een opleidingsplaats aan het Rotterdamse Erasmus MC op de afdeling Plastische en Reconstructieve Chirurgie, waar ze ook promoveerde. "Het is een heel positief specialisme, mensen mooier maken. Daar werd ik blij van."
Het roer om
Toch besluit Jetske op een dag dat een bestaan waarbij ze hele dagen in het ziekenhuis zou doorbrengen, toch niet was wat ze wilde. "Voor mijn promotieonderzoek moest ik langs verschillende ziekenhuizen. Op een dag stopte ik met de auto bij een benzinepomp voor een broodje. Dat zonnetje op mijn gezicht, heerlijk. Ik voelde aan alles, dit is wat ik wil: meer vrijheid en de ruimte om mijn hart te volgen."
Ze maakt haar promotie af, maar daarna stopt ze met haar opleiding tot Plastisch Chirurg. Door haar omgeving wordt ze naar eigen zeggen voor gek verklaard. "Nou, ik heb er geen seconde spijt van gehad. Ook omdat ik wist dat ik van mijn passies - huid en onderzoeken - mijn werk wilde maken."
"Het was in veel opzichten comfortabeler om in die medische carrière te blijven; ik wist immers waar ik aan toe was en mensen om me heen hadden nu eenmaal die verwachting. Maar die harde onzekere weg blijkt dus soms wel het juiste pad om te volgen…", blikt Jetske terug.
Succes
Anno nu heeft Jetske haar zaken goed voor elkaar. "Geld is nooit een doel geweest. Succes ook niet, want hoe meten we dat? Als je echt je hart volgt en doet wat bij je past, is het toch altijd een succes?", vat La Ultee nuchter samen.
"Maar ik kan niet ontkennen dat mijn merk het goed doet en dat geeft vrijheid, in alle opzichten. Onafhankelijkheid is heel belangrijk voor me, zowel privé als zakelijk. Ik ervaar het als een enorme luxe dat ik elke dag opnieuw zelf kan bepalen hoe ik mijn dag wil invullen. De balans die ik nu heb tussen werk en een heerlijk privéleven, is heel fijn."

Eigen pad
Door vast te houden aan haar eigen visie, heeft Jetske heel wat successen geboekt. En dat valt op, óók bij andere groten in het bedrijfsleven. Zo verklapt ze dat ze ooit een 'miljoenenopdracht' van de KLM links heeft laten liggen. "Ik kon de beste werking van mijn producten aan boord niet garanderen, dus besloot ik om het niet te doen. Ook omdat er wereldwijd wel erg veel KLM-vluchten zijn. Het bedrijf moest dan zo groeien… Dat was helemaal niet mijn ambitie en dat past niet bij de kleinschalige duurzame visie die ik voor ogen heb", vertelt ze. "Ik ben niet verder in gesprek gegaan en heb er ook niet wakker van gelegen."
Ook aan andere zakenvoorstellen heeft Jetske geen gebrek. Maar daar zit ze simpelweg niet op te wachten, legt ze uit: "In de loop der jaren hebben zich veel mannen - die me nog net geen 'vrouwtje' noemen - zich gemeld als potentiële investeerder of om mijn bedrijf geheel of gedeeltelijk over te nemen. 'Dan kunnen we global gaan', zeggen ze. Nou, ik moet er niet aan denken… Mijn bedrijf en mijn leven zijn precies goed zo."
Dit artikel is deel van een uitgebreid interview met Jetske Ultee uit Beau Monde's maart-nummer. In dit nummer vind je bovendien interviews met Jennifer Hoffman, Simon Keizer, Leco van Zadelhoff, Hans Klok, Lone Roosendaal, Carolina Dijkhuizen en Marjan Strijbosch. Nu in de winkels én natuurlijk verkrijgbaar via Tijdschrift.land!
- Liza Dikkerboom