Glamour met een knipoog

Royal schnabbels: de boss babes onder de royal ladies

Meghan Markle heeft éindelijk haar langverwachte lifestyle-merk gelanceerd en schnabbelt er via Instagram lustig op los. Prinses Madeleine lanceerde onlangs haar eigen skincare-merk. Gravin Eloise en prinses Laurentien runnen hun eigen winkelconcept. Het moge duidelijk zijn dat de royal ladies anno nu echt niet op hun lauweren rusten!

Schnabbelende royal ladies. – Drieluik foto's met links Harry en Meghan, midden prinses Laurentien en gravin Eloise en rechts Sarah Ferguson, Duchess of York.

De tijd dat je als prinses vooral druk was met mooie japonnetjes en fonkelende juwelen, ligt inmiddels wel achter ons. Er wordt namelijk goed geboerd door de royal ladies anno nu!

Meghan Markle: marketingmachine

De ongekroonde koningin van de schnabbel is au moment toch wel Meghan Markle, de Duchess of Sussex. Ze heeft een eigen Netflix-show (die veelal gemengde reacties opleverde), een eigen lifestyle-merk, én deelt via Instagram gretig affiliate-linkjes naar haar eigen garderobe en beautyplankje.

Het is een vreemde gewaarwording, zo'n Duchess als marketing-machine, maar goed. Er wordt al even niet meer voor het Britse hof geklust en de Sussexes moeten toch echt hun huur en beveiliging zelf ophoesten. Het geld moet dan toch érgens vandaan komen. Bovendien is deze nieuwe rol als boss babe wel dankbaar materiaal voor Meghans nieuwe powervrouwen-podcast Confessions of a Female Founder.

Prinses Madeleine: eigen skincare

De Zweedse prinses Madeleine is nooit bang geweest om haar eigen pad te bewandelen. Zo woonde zij lange tijd in de Verenigde Staten met haar gezin, maar keerde ze afgelopen zomer (eindelijk maar toch) terug op Zweedse bodem.

Of ze nou geïnspireerd was door echtgenoot en zakenman Christopher O'Neill, of dat de taken aan 't hof haar simpelweg gingen vervelen: Maddy besloot het roer om te gooien. Zodoende kondigde zij eerder deze week aan dat ze in samenwerking met skincare-merk Weleda haar eigen lijn cosmetica opzet: MinLen.

Hierbij lijkt de prinses meteen goed gekeken te hebben naar hoe het niét moet. Ze kondigt namelijk nuchter aan dat ze haar prinselijke titel in elk geval niet voor commercieel gewin zal inzetten.

Märtha Louise: mode, drank en spiritualiteit

Als we het dan toch over een 'slecht voorbeeld' hebben: de Noorse prinses Märtha Louise heeft zich de afgelopen jaren weinig populair gemaakt met haar bijzondere business-plannen. Zo werd ze meermaals op de vingers getikt omdat ze haar titel als Noorse prinses inzette om spirituele workshops te verkopen, waarbij het publiek zou leren communiceren met engelen.

Zelfs haar bruiloft afgelopen jaar werd aangegrepen om een extra zakcentje te verdienen. Zo was er een exclusieve deal gesloten met verschillende media om verslag te doen van het vorstelijke feestje (waarvan het Noorse hof snel liet weten dat zij hier niet aan mee zouden werken) en werd ML's kledingmerk Hést prominent in beeld gebracht. Zelfs de gasten waren onderdeel van een commercieel plannetje. De prinses en haar sjamaan hadden namelijk hun eigen gin gelanceerd. De aanwezigen moesten hun drankjes bij de bruiloft zelf betalen, en spekten zo de kas van het kersverse echtpaar.

Sarah Ferguson: schrijven en schimmige zaken

Nog zo'n dame die niet zonder controverse is: de Yorkse hertogin Sarah Ferguson schnabbelt al jarenlang de boel lekker bij elkaar. Zo was ze woordvoerder van Weight Watchers, wat haar volgens The Guardian zo'n 1 miljoen dollar (!) per jaar opleverde. Daarnaast nam ze een indrukwekkende 519.000 dollar mee naar huis, nadat ze samenwerkte met de Chinese fabrikant Wedgwood.

Tegenwoordig maakt Sarah natuurlijk furore als schrijfster van kasteelromannetjes en kinderboeken – een creatieve uitlaatklep die de eigenzinnige Duchess goed ligt. En die schimmige dealtjes, waarbij zij enkele jaren geleden forse bedragen vroeg in ruil voor toegang tot de Britse royal family? Die zijn inmiddels grotendeels vergeten.

Gravin Eloise en prinses Laurentien: liefdadige kledingzaak

Nog even een goed voorbeeld dan, van onze eigen Oranjes. Gravin Eloise zet haar bekende achternaam namelijk niet alleen in als influencer, maar doet ook meteen aan een stukje liefdadigheid met haar moeder, prinses Laurentien.

Zo lanceerden zij begin vorig jaar hun eigen winkel, My Lima Lima. Hier kunnen enthousiaste klanten pre-loved items scoren van de betere merken en ondertussen het goede doel steunen. De opbrengst gaat vervolgens naar verschillende goede doelen. Dat de formule een succes is, is inmiddels wel gebleken: afgelopen najaar kondigden ze aan dat de winkel een tweede locatie krijgt. Lekker bezig, dames!

Royalty
  • NL Beeld