/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F04%2FGmzptLpGSUycvT1745837253.jpg)
Nadat koning Willem-Alexander zijn eerste vliegbrevet in de pocket had volgde een rigoureuze training bij de KLM Flight Academy. Sindsdien is onze koning regelmatig met z'n hoofd in de wolken te vinden. En da's hard nodig ook: om te mogen vliegen, moet je namelijk minstens twee keer per maand in de cockpit zitten én bestaat er een minimum aantal vlieguren per jaar. Op weg naar een staatsbezoek zelf achter de knoppen zitten, is voor onze koning dan ook een kwestie van twee vliegen in één klap slaan!
Gastpiloot
Overigens vliegt Wim-Lex niet alleen zichzelf en zijn gezin rond. Hij is namelijk ook zogenaamd 'gastvlieger' bij de KLM. Dit betekent dat hij als copiloot regelmatig verantwoordelijk is voor het vervoeren van passagiers – zónder dat zij weten wie er precies aan het stuur zit. Eind 2021 werd onze koning nog gespot door een groep Feyenoord-fans, die toen net geland waren op het vliegveld in Praag. Onderweg hadden zij geen flauw idee dat de vorst zich in de cockpit bevond. In gesprek met De Telegraaf vertelde Wim-Lex al eens dat mensen hem soms toch herkennen aan zijn stem. "Het voordeel is dat ik altijd námens captain en bemanning de passagiers van harte welkom heet. Dan hoef ik mijn eigen naam niet te noemen", deelde hij destijds.
Willem-Alexander steekt er in elk geval een hoop moeite in om zijn titel als piloot te mogen houden. Zo werd hij ooit opgeleid voor de Fokker-vliegtuigen, maar met KLM's afscheid van dat Nederlandse vliegtuigmerk, moest de koning terug de schoolbanken in. In juni 2017 behaalde hij zijn brevet voor de bekende Boeing 737. Wanneer hij hierover vertelt aan De Telegraaf, komt die jongensdroom duidelijk weer naar voren. "Het leek me leuk om ook eens op andere bestemmingen te vliegen, met meer passagiers en langere afstanden", aldus de koning in 2017. "Dat was voor mij echt de drijfveer."
Omscholing als piloot bij KLM
Hoewel Willem-Alexander inmiddels de pensioenleeftijd (58 jaar) voor KLM-piloten heeft bereikt, denkt hij er nog lang niet aan om te stoppen. Sterker nog, hij zet zelfs een nieuwe stap in zijn luchtvaartdroom. Zo gaat hij zich laten omscholen voor de Airbus A320. De KLM stapt over op vliegtuigen van vliegtuigfrabrikant Airbus en aangezien de koning zijn werkzaamheden als piloot wil blijven voortzetten, gaat hij opnieuw terug de schoolbanken in! Althans over een tijdje. Om de bedrijfsvoering van de KLM niet te veel te verstoren, wil Willem-Alexander wachten tot er genoeg andere piloten zijn omgeschoold.
Duidelijk is in ieder geval dat onze koning nog wel wat jaartjes vrolijk meevliegt. Straks misschien wel standaard in de Airbus!
- Beau Monde, Nu.nl
- NL Beeld