/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F05%2FTRItvwHARHQsus1746793228.png)
Royal kinderen
Waar het enkele eeuwen terug ondenkbaar was dat een vorstelijke telg zich tussen het 'gewone volk' zou mengen, is dat anno nu wel anders. Privédocenten aan huis zijn ingeruild voor reguliere schoolklasjes en de royal kinderen krijgen veel meer tijd om écht even kind te zijn.
Het past helemaal bij de veranderende rol van de monarchie. Niet langer zitten de royals in een ivoren toren, maar ze zijn 'lekker gewoon' en benaderbaar. Dit zie je bij veel vorstenhuizen ook terug in de looks – hoewel sómmige hoogheden hun kleintjes van top tot teen in designerlabels steken.
Nuchtere royals: Kate en kroost
Prinses Kate maakt er al jarenlang een punt van dat haar kids zoveel mogelijk dezelfde outfitjes droegen bij hun zeldzame verschijningen. Met goede reden! Zo hebben fotografen minder reden om stiekeme foto's te schieten van de nieuwste outfits van de kleine royals. Bovendien probeert Kate zo te voorkomen dat haar kinderen als 'trendsetters' gelden.
Echt veel succes heeft dat overigens niet: volgens een poll van The Telegraph in 2021, zou één op de vijf ouders de jonge prinses Charlotte zien als stijlinspiratie voor hun eigen kroost. Dit was vanaf het állereerste moment duidelijk. Direct na de introductie van de pasgeboren prinses (waarbij zij in een dekentje van G.H. Hurt & Sons in moeders armen lag) ging het cozy accessoire het hele internet over. Het merk zag ruim 100.000 bezoekers uit 183 landen op hun website belanden. En na één foto van de kleine Charlotte in roze laarsjes in de sneeuw, stegen zoekopdrachten naar soortgelijke snow boots met maar liefst 97%, aldus The Telegraph.
Qua labels wordt er volop gekozen voor gewone high street-merken. Outfits van Zara, Mango en Rachel Riley wisselen elkaar af, waarmee het budget veelal onder of rond de honderd euro voor een jurkje ligt.
Monaco: designerprinsessen pur sang
Hoe anders gaat het eraan toe in Monaco. Prinses Charlene gaat dag in dag uit natuurlijk gekleed in de grootste designermerken en luxelabels, en de kleine prinses Gabriella kan hierbij niet achterblijven.
Zo verscheen zij begin 2021 voor de viering van Sainte Dévote bijvoorbeeld in het bovenstaande lookje. Sneakers, matchend setje, hoedje én tasje: de volledige look kwam van het Franse modehuis Dior. Hoewel de rok en het jasje (beiden uitgevoerd in luxe stoffen als wol en kasjmier, uiteraard) inmiddels niet meer te shoppen zijn, kosten soortgelijke items je al snel meerdere honderden euro's. De sneakers zijn nog wel verkrijgbaar – met een prijskaartje van €990. Een forse prijs voor een stel schoenen waar je kleine meid binnen een jaar uit is gegroeid! Een Nano Lady Dior-tasje zoals de prinses hier draagt kost bovendien al snel meerdere duizenden euro's. Leuk om je speelgoedtelefoon in mee te dragen, zullen we maar zeggen.
De band tussen de Grimaldi's en Dior gaat al heel wat jaren terug. Zo poseerde Tatiana Santo Domingo (de schoondochter van prinses Caroline en vrouw van Andrea Casiraghi) in 2017 zélf met haar kids voor een Baby Dior-campagne. En in 1967 was niemand minder dan prinses Grace herself de peetmoeder van de lancering van Baby Dior.
En onze Oranjes?
Bij Nederland denk je misschien al snel aan de typische Hollandse nuchterheid, maar onze prinsessen Amalia, Alexia en Ariane zijn niet vies van een designerstuk hier of daar. Vooral onze kroonprinses, die steeds nadrukkelijker bezig is met haar rol als troonopvolger, heeft het afgelopen jaar een aantal prachtige designerjapons en galakleedjes aan haar kast kunnen toevoegen. In gesprek met Claudia de Breij verklapte ze bovendien 'dol' te zijn op tiara's. "Laat me een tiara zien, en ik weet waar die vandaan komt", stelde ze destijds. Had Máxima 's avonds een galadiner? Dan kaapte de kroonprinses regelmatig de juwelen van de kaptafel.

Toch houden de prinsessen hun looks overwegend simpel. Dure items worden simpelweg geleend uit moeders kledingkast, en voor de rest shoppen zij graag bij Zara, Mango en H&M. Voor haar eerste Prinsjesdag verscheen prinses Amalia bijvoorbeeld in een japon van Asos.

Deze labels wisselen ze af met iets duurdere stukken van merken als Maje, Selfportrait, Sandro en LaDress. Prijzen van deze labels liggen net een stukje hoger dan het kleedgeld van de gemiddelde tiener, maar goed. Investeren in een toekomstbestendige garderobe is ook wat waard als jongvolwassen prinses, non?
- UFO No More
- NL Beeld