Glamour met een knipoog

Royal draaikont Meghan: 'Haar blunders noemt ze leermomentjes'

Royals die denken de wereld naar hun hand te kunnen zetten – ze bestaan nog echt. En dat levert regelmatig nogal ongemakkelijke momenten op, zoals hertogin Meghan al meerdere keren bewezen heeft.

Meghan tijdens de USA vs Nigeria wheelchair basketball-toernooi

Royal influencer

Een voorkeursbehandeling? Die kreeg Meghan, hertogin van Sussex en professioneel slachtoffer (niets is ooit haar schuld), alvast niet toen ze zichzelf als royal influencer in de markt zette. Hoewel ze in totaal slechts achttien maanden bij de eredivisie van de Windsors hoorde, was ze blijkbaar toch gewend geraakt aan het idee dat haar wens ieders bevel is. Dat werd duidelijk toen ze in april 2024 overhaast haar lifestyle-label American Riviera Orchard lanceerde in de veronderstelling dat het allemaal wel goed zou komen, omdat ze nu eenmaal hertogin van Sussex is. Ze had niet gerekend op het strenge Amerikaanse bureau voor merken en octrooien dat concludeerde dat Meghan haar huiswerk niet had gedaan.

Niet erg origineel

De merknaam werd meerdere keren afgekeurd, ze bleek onder andere niet naar een geografisch gebied te mogen verwijzen als niet alles in haar handeltje daar ook vandaan kwam. En oh ja, er was al sinds 1934 een bedrijf dat Royal Riviera heet en een jaaromzet draait van twee miljard euro met het soort ‘premium voedingsmiddelen en geschenken’ dat ook Meghan wil verkopen. Achter de schermen weeklaagde ze dat ‘iedereen tegen haar was’, maar ze koos toch eieren voor haar geld en doopte American Riviera Orchard na heel veel kosten te hebben gemaakt om tot As Ever ‘omdat ik me niet wil laten beperken’. Dat is ook een manier om te zeggen dat je er een rommeltje van hebt gemaakt omdat je niet naar je juristen wilde luisteren.

Calm down, dear

De nieuwe naam is overigens al door diverse partijen in gebruik, zodat de hertogin alsnog wordt beperkt in haar assortiment: kleding mag ze bijvoorbeeld niet verkopen. Originele ideeën bedenken blijkt niet Meghans sterkste kant. Het logo van As Ever kopieerde ze gemakzuchtig van het wapen van het Spaanse stadje Porreres.

Haar lifestyle-show With love, Meghan lijkt shot voor shot te zijn gekopieerd van Pamela Andersons Cooking with love. En de naam van haar podcast Confessions of a female founder is ook reeds in gebruik. Nog even afgezien van het feit dat het vrij pretentieus is jezelf een ‘female founder’ te noemen als je nog geen potje frambozenjam hebt verkocht. Meghan omschrijft het optimistisch als ‘leermomentjes’, jokt dat ze er al jaren mee bezig was terwijl niets daar op wijst en veegt zo haar hardleersheid soepel onder het tapijt, wat in ieder geval getuigt van een gezond ego.

Dit artikel komt uit Beau Monde's mei-nummer. In deze editie vind je onder meer interviews met Eva Laurenssen, Chantal Janzen, Lykele Muus, Joy Delima, Iris Rulkens, Herman den Blijker, Jacobien Schumacher, en Marguérite van Randwijck-Jacobze, beauty-nieuwtjes, fashion-updates en natuurlijk héél veel glamour. Vanaf woensdag 7 mei in de winkels en verkrijgbaar via Tijdschrift.land!

Royalty
  • NL Beeld