Glamour met een knipoog

Balenciaga benoemt Pierpaolo Piccioli tot nieuwe Creative Director

Groot nieuws! De Italiaanse modeontwerper Pierpaolo Piccioli wordt de nieuwe creatief directeur van het modehuis Balenciaga. Piccioli keert hiermee officieel terug naar de catwalk.

Pierpaolo Piccioli tijdens de Paris Games 2024

Nieuw creatief directeur

De getalenteerde Italiaanse ontwerper Pierpaolo Piccioli is per juli de nieuwe creatief directeur van Balenciaga. Hij neemt het stokje over van Demna Gvasalia – die met zijn stoere sneakers en gedurfde details grenzen verlegde voor het merk.

De 57-jarige Piccioli staat sinds zijn vertrek bij Valentino in maart 2024 aan de zijlijn van de modewereld. Hij werkte 25 jaar bij het modehuis in Rome en deelde de rol van creatief directeur van 2008 tot 2016 met Maria Grazia Chiuri. Hij begon ooit zijn modecarrière met een periode van tien jaar bij Fendi, waar hij ook samenwerkte met Chiuri.

Piccioli is een geliefd figuur in de internationale modewereld en wordt gewaardeerd om zijn gedurfde volumes en kleuren en haute couture-creaties. Ook wist hij de Valentino-esthetiek te verbreden om een jonger publiek te bereiken en zo het stoffige jetset-imago af te schudden.

Een bruidsensemble uit 1967

Gisteren deelde hij een brief op sociale media waarin hij sprak over hoe Cristóbal Balenciaga gedurende zijn carrière een voorbeeld voor hem is geweest. Hij verklapte dat de eerste foto die hij ooit op zijn persoonlijke Instagram-account plaatste, een bruidsensemble uit 1967 van de Spaanse meester was. "Eenvoud is een opgeloste complexiteit", schreef hij onder de foto, die in 2018 werd geplaatst.

"De nalatenschap en het archief van Cristóbal Balenciaga vormen waarschijnlijk een van de meest invloedrijke modestatements aller tijden", vervolgt hij. "Hij heeft alles vóór iedereen gedaan; hij heeft letterlijk de cultuur van creativiteit uitgevonden; hij heeft het idee van haute couture in elk aspect van zijn carrière verweven en hij heeft met zijn creaties de kracht van evolutie en innovatie laten zien."

De esthetische waarden van het huis

Piccioli maakte echter duidelijk dat hij ook van plan is voort te bouwen op wat de recente creatieve leiders van het merk hebben opgebouwd. "Balenciaga is wat het vandaag de dag is dankzij alle mensen die de weg hebben gebaand. Cristóbal, Nicolas, Alex, Demna", stelt hij. "In al zijn fasen, terwijl het voortdurend evolueerde en veranderde, heeft het nooit de esthetische waarden van het huis uit het oog verloren."

Francesca Bellettini, Kerings (een multinationale holding van luxegoederenmerken) adjunct-directeur verantwoordelijk voor merkontwikkeling, noemde Piccioli in een reactie op de benoeming 'een van de meest getalenteerde en gevierde ontwerpers van dit moment'. "Zijn meesterschap in haute couture, zijn creatieve stem en zijn passie voor savoir-faire maakten hem de ideale keuze voor het modehuis", zei ze.

Balenciaga onthult zijn eerste collectie onder Piccioli tijdens Paris Fashion Week in oktober.

Fashion
  • WWD
  • NL Beeld