/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F05%2FY1kSlPuQ44rWUf1748337893.png)
Powervrouw Marguérite: ondernemen en risico's nemen
“Dat ik zelfstandig ondernemer zou worden is, achteraf gezien, geen grote verrassing: mijn eerste woordjes als dreumes waren ‘zelf doen’. Ik was eigenwijs als kind en dat ben ik nog steeds. Als ondernemer ben ik niet iemand die op de barricaden stapt of zo nodig pionier moet zijn, maar wanneer ik heilig overtuigd ben van iets, vaar ik mijn eigen koers", vertelt Marguérite van Randwijck-Jacobze ons. Zij is de CEO van AAYA Health & Cosmetic Clinics, met vier locaties in Amsterdam, Lochem, Deventer en Zandvoort. Hier kunnen mensen niet alleen terecht voor injectables, maar ook voor hulp bij hormoonproblemen en 'health checks' om de gezondheid te verbeteren.
"Zelf begon ik, na een studie geneeskunde aan de Universiteit van Leiden, als huisarts bij het VU Medisch Centrum, waar ik met collega’s de Universitaire Huisartsenpraktijk heb opgericht. We gingen van nul naar 5000 patiënten", blikt ze terug. Ondanks het succes, besloot Marguérite te stoppen als huisarts. "Waarom ik vervolgens koos voor de cosmetische tak van geneeskunde? Ik had een intrinsieke motivatie om die kant op te gaan, want ik was zelf net veertig geworden en wilde een beetje leuk ouder worden. Een andere drijfveer is dat ik als zelfstandig ondernemer zelf mocht bepalen hoeveel tijd ik per patiënt wilde uittrekken. Verder heeft dit vak een heel creatieve kant."

No Trace Face
Marguérite verklapt dat sommige collega's niet direct enthousiast waren over haar carrièreswitch. "Zelf stond ik er aanvankelijk ook dubbel in, want om me heen zag ik veel mensen die cosmetische behandelingen hadden ondergaan en er uitzagen als een karikatuur van zichzelf, met bolle wangen en dikke lippen. Ik hou juist van ouder worden met je eigen uitstraling."
"De afgelopen veertien jaar heb ik als cosmetisch arts veel gedaan: ik heb zelfstandig gewerkt en was mede-eigenaar van Doctors At Soap-klinieken, waar ik de ‘No Trace Face’ ontwikkeld heb: een methode van prikken, waarbij je niet ziet dat een gezicht behandeld is."
BN'ers
“Onze doelgroep bestaat overwegend uit vrouwen - mannen zijn in de minderheid - die niet angstvallig jong willen blijven, maar er zo goed mogelijk uit willen zien voor hun leeftijd, zonder harde lijnen, vermoeidheid of strengheid in hun gezicht. Ook willen ze zo gezond mogelijk ouder worden."
"Veel Nederlanders denken zitten helemaal niet te wachten op die Echte Meisjes In de Jungle-look met toeters en bellen."
"Tot mijn klanten behoren zakenmensen, modellen en BN’ers. Angela Groothuizen, bijvoorbeeld, verklapte onlangs op haar Instagram dat ze naar ons ging voor Sofwave; een huidverstrakkend, thermisch apparaat. In Amerika is Sarah Jessica Parker hiermee behandeld."
"De meeste BN’ers die ik behandel, mag ik niet noemen. Ik heb cliënten die in interviews zeggen dat ze nog nooit iets aan hun gezicht hebben laten doen, maar het is aan ieder voor zich om hier wel of niet open in te zijn. Isa Hoes maakt er geen geheim van dat ze bij mij komt: ik ken haar al tien jaar. Wat ik enorm leuk vind aan Isa is dat ze absoluut niet de behoefte heeft om eruit te zien als iemand van begin twintig, of op een manier waarbij het plaatje niet klopt. Isa wil gewoon een stralende vijftiger zijn – en dat is ze. Veel Nederlanders denken er net zo over: zij zitten helemaal niet te wachten op die Echte Meisjes In de Jungle-look met toeters en bellen. Ik denk dat mijn bedrijf daarom zo goed groeit. Inmiddels heb ik zestien mensen in dienst.”
Dit artikel is deel van een uitgebreid gesprek met Marguérite van Randwijck-Jacobze uit Beau Monde's mei-nummer. In deze editie vind je onder meer interviews met Eva Laurenssen, Chantal Janzen, Lykele Muus, Joy Delima, Iris Rulkens, Herman den Blijker, en Jacobien Schumacher, beauty-nieuwtjes, fashion-updates en natuurlijk héél veel glamour. Vanaf woensdag 7 mei in de winkels en verkrijgbaar via Tijdschrift.land!
- Jill Ligtenberg