Glamour met een knipoog

Drag queen manager Yildiz Siskens: 'Niemand zag het zitten toen ik mijn bedrijf begon'

De missie van Yildiz Siskens (38), eigenaar van het grootste boekings- en managementkantoor voor drag queens in Nederland, is meer acceptatie en waardering voor drag creëren. Ze gaat tot het uiterste voor de ‘queens’ in haar stal. “Mijn artiesten noemen me Kris Jenner, hun momager.”

Foto van drag queen manager Yildiz Siskens met Envy Peru en Janey Jacké bij de première van A Drag Life.

"Als CEO van mijn bedrijf DRAGS OF ANARCHY verzorg ik, met drie werknemers, de boekingen en het management van onze dertien drag queens. We regelen voor hen bijvoorbeeld campagnes en samenwerkingen met grote merken als Booking.com., MAC Cosmetics, Delta/KLM en RTL", vat Yildiz Siskens kort samen.

Maar die band gaat verder dan alleen het zakelijke. "Mijn queens bellen me ook gerust als er zich persoonlijke uitdagingen voordoen, als iemand zich bijvoorbeeld down voelt of advies wil en bij liefdesverdriet. En ja, ik krijg ook weleens een belletje voor hulp met kostuums. Toevallig vind ik dat erg leuk. Dan zit ik rustig honderden Swarovski-kristallen op een jurk te lijmen."

Van voor naar achter de schermen

Zelf wist Yildiz al van jongs af aan dat zij de entertainment-wereld in wilde. Hiervoor volgde ze een musicalopleiding, maar uiteindelijk besloot ze dat haar talenten achter de schermen beter van pas kwamen. Zo werd ze eerst boekingsagent en manager van verschillende dj's. Maar toen kwam de coronapandemie, die roet in het eten gooide.

"In die tijd sprak ik een goede vriend van mij, Boris (bij het grote publiek bekend als de fabuleuze Envy Peru, red.), die optreedt als drag queen. Ik was benieuwd wie zijn boekingen en management verzorgde en toen hij vertelde dat er in Europa geen agency’s voor drag performers bestonden, gingen alle lampjes tegelijk aan in mijn hoofd. Het was echt zo’n eurekamoment: dan begin ík een agency voor drag queens!"

"Het grootste misverstand rondom drag is dat het een man in een jurk is – en that’s it. Onze artiesten hebben kneiterveel talent."

Goede dosis lef

Afijn, dat is makkelijk praten, maar de werkelijkheid was natuurlijk een stukje moeilijker. "Toen ik mijn bedrijf begon, zag niemand in mijn omgeving het zitten", verklapt Yildiz. Maar gelukkig heeft ze doorgezet. "Zelf zou ik aan startende ondernemers willen meegeven: als je een goed idee hebt, go for it, wat anderen ook zeggen."

"Soms moet je dingen durven doen. Zoals een vriendin ooit tegen me zei: ‘Never try, never know.’"

Accepteren en waarderen

Wie een agency voor drag queens begint, moet stevig in hun schoenen staan. "Mijn doel was – en is – om drag zichtbaarder maken bij een breed publiek", legt de powervrouw uit. "Het grootste misverstand rondom drag is dat het een man in een jurk is – en that’s it. Onze artiesten hebben kneiterveel talent, zijn geschoolde dansers, sommigen geschoolde acteurs."

Maar dat heeft ook een keerzijde. "Helaas zorgt meer zichtbaarheid ook voor meer haat. Het lijkt wel alsof we in acceptatie achteruitgaan, we hebben nog een lange weg te gaan. Zo hebben we veel problemen met taxi’s die queens rondom optredens niet willen meenemen, waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan." Oei!

Maar Yildiz blijft onvermoeid doorstrijden. "Toen ik mijn bedrijf begon, had ik een familielid dat drag hysterisch gedoe vond. Hij snapte niet waarom ik me daarmee zou inlaten. Na een paar jaar wilde hij laten weten hoe knap hij het vond wat ik had neergezet en dat hij, dankzij mij, de kunst en waarde van drag inzag. Voor mij het ultieme compliment. Als ik deze starre heteroman anders kan laten nadenken over drag, kan ik dat hopelijk ooit voor de hele wereld bewerkstelligen."

Dit artikel is deel van een groot interview met Yildiz Siskens uit Beau Monde 10 2025. Naast een openhartig gesprek met Yildiz, vind je in deze editie ook interviews met Maxime Meiland, Tygo Gernandt, Fred van Leer, en verschillende Binnenhof-journalisten. Leco van Zadelhoff toont ons bovendien de nieuwste make-up trends voor de herfst met de prachtige Sylvana IJsselmuiden als canvas. Met nog heel veel meer glamour, fashion en beauty wil je ons oktobernummer niet missen! Vanaf woensdag 1 oktober in de winkels én natuurlijk verkrijgbaar via Tijdschrift.land.

Celebrity
  • NL Beeld