Glamour met een knipoog

‘Beste crème ooit’ volgens duizenden Fransen – en hij kost minder dan je denkt

Had jij al gehoord van deze ‘wondercrème’? In Frankrijk verkoopt hij razendsnel, en nu verovert hij ook Nederland. Wat maakt dit ogenschijnlijk simpele product tot een cultfavoriet onder zowel artsen als consumenten?

We ontvangen mogelijk commissie via links op deze pagina, maar we raden alleen producten aan waar wij als redactie achter staan.
Foto van lachende vrouw met dagcrème op gezicht. Deze awardwinnende Franse crème is al jaren een cultfavoriet.

De Franse hype die iedereen wil proberen

Volgens de Franse lifestylewebsite Marie France is er in 2025 één huidverzorgingsproduct dat met kop en schouders boven de rest uitsteekt: de Cicalfate+ Repairing Protective Cream van Avène. Deze multifunctionele crème is in Frankrijk zó populair dat er elke 10 seconden één wordt verkocht. Geen TikTok-hype, geen celebrity-campagne, maar een apotheekklassieker die het nu ook tot Meilleur Produit Pharma 2025’ heeft geschopt – oftewel: het beste farmaceutische van het jaar.

Waarom deze crème zó geliefd is

De Cicalfate+ van Avène is allesbehalve een doorsnee moisturizer. Het is een herstelspecialist voor de huid die de bovenste huidlaag ondersteunt. Officieel ontworpen om beschadigde, geïrriteerde of gevoelige huid te kalmeren, maar gebruikers zweren erbij voor álles: rimpels, pigmentvlekken, littekens, droge plekjes, eczeem en zelfs babybilletjes.

Wat deze crème bijzonder maakt? Een slim trio van hydraterende, verzachtende en antibacteriële ingrediënten. De formule legt als het ware een beschermend ‘pleisterlaagje’ over de huid, waardoor die sneller kan genezen én er gladder uitziet. Bovendien is de crème parfumvrij... En het allerbeste? Hij is ook nog eens ontzettend betaalbaar. Bij Douglas scoor je al een exemplaar voor nog geen €15!

Avène Cicalfate+ Repairing Protective Cream, 40 ml

Bewezen én bejubeld door gebruikers

Wat begon als een product dat artsen en apothekers voorschreven, is nu uitgegroeid tot een cultfavoriet in thuisland Frankrijk. Volgens de organisatie achter de ‘Meilleurs Produits Pharma’ moet een product minstens een score van 16/20 halen bij 100 consumenten om te winnen – en dat deed deze crème moeiteloos.

En de reviews liegen er niet om: “Ik heb minder rimpels en vlekken – wat een resultaat", schrijft een gebruiker op de website. “Een wondermiddel, had ik het maar eerder ontdekt", deelt een ander.

Geen hype, maar een klassieker

Het opvallendste aan dit verhaal? De crème is al meer dan 20 jaar op de markt, maar beleeft nu een renaissance dankzij mond-tot-mondreclame en online buzz. Terwijl veel skincareproducten voorbijgaande hypes zijn, bewijst deze crème juist dat kwaliteit en betrouwbaarheid tijdloos zijn.

En de prijs? Die valt verrassend mee. Waar je voor high-end serums zo 80 euro betaalt, ligt deze awardwinnende multitasker gewoon in de schappen voor een fractie van dat bedrag. Zeker het proberen waard, non?

Beauty
  • Marie France
  • Adobe Stock