Glamour met een knipoog

Huh?! Gestolen juwelen uit het Louvre op Vinted – dit is er aan de hand

Het Louvre werd beroofd in 7 minuten, maar het internet was nóg sneller. Wat volgt is een golf aan Vinted-advertenties, memes en chaos. Een bizarre mix van miljoenen, mode en memes.

Tweeluik foto's. Links een afzetting bij het Louvre na de juwelenroof, en rechts een collagebeeld met de gestolen juwelen van Interpol.

Opmerkelijke beelden doken deze week op in de Franse media. Volgens HuffPost France zijn er na een spectaculaire juwelenroof in het Louvre ineens advertenties verschenen op Vinted waarin zogenaamd de gestolen sieraden worden aangeboden. Geen échte pogingen tot heling, maar een stroom aan satirische advertenties, die de roof op z’n kop zetten.

Een roof als uit een film

Het kán je bijna niet ontgaan zijn. Op zondag 19 oktober werden in slechts zeven minuten historische juwelen ter waarde van 88 miljoen euro buitgemaakt uit de prestigieuze Galerie d’Apollon van het Louvre. De gestolen stukken waren niet alleen kostbaar, maar hadden ook een erfgoedwaarde die als "onmeetbaar" werd omschreven.

De brutale roof doet denken aan een scène uit een Hollywoodfilm, maar het verhaal werd al snel nóg absurder. Want wat bleek? Binnen no-time doken de juwelen op... Op Vinted. Huh?!

Vinted als onverwacht podium

In de dagen na de roof verschenen er op Vinted advertenties waarin de gestolen juwelen zogenaamd te koop werden aangeboden. Niet door criminelen, maar door gebruikers die het incident aangrepen voor een flinke dosis internet‑humor.

In de beschrijvingen stond bijvoorbeeld: “Gevonden in een vuilnisbak bij het Louvre." Een andere grapjas deelde: "Ooit gekregen van mijn tante Eugénie."

Sommige advertenties gingen gepaard met bewerkte foto's, waaronder montages met Emmanuel Macron en Lionel Messi, en juwelen met namen als “Napoléon bonne appartement”.

Op TikTok en sociale media gaan de video's en foto's in elk geval keihard viraal. Zo wordt één set van de kroonjuwelen aangeprezen als "zo goed als nieuw", en valt bij een andere advertentie van de kroon te lezen: "Perfect om over je woonkamer te heersen, indruk te maken op je spiegel, of je kat op koninklijke wijze te commanderen." Ha!

Vinted grijpt in

Het verkoopplatform Vinted was overigens minder amused. In een verklaring gaf het bedrijf aan dat de verdachte advertenties direct zijn verwijderd, en dat frauduleuze of misleidende aanbiedingen niet worden getolereerd op het platform.

Hoewel het in deze gevallen overduidelijk satire betrof, snappen we wel dat het platform zich van de grapjassen wil distantiëren. Bovendien heeft de lokale gendarmerie natuurlijk de handen al vol aan de zoektocht naar de ontbrekende juwelen, en zoveel extra ruis met een lading memes moet dan natuurlijk voorkomen worden.

INTERPOL heeft opgeroepen om uit te kijken naar de gestolen juwelen. (Beeld: INTERPOL)

Zoektocht duurt voort

Gisteren opende het Louvre voor het eerst sinds de brutale roof weer de deuren. De zoektocht naar de missende juwelen gaat ondertussen gestaag door. De Internationale Politieorganisatie INTERPOL heeft de kostbare juwelen inmiddels toegevoegd aan z'n database met gestolen kunstwerken.

Waarom het internet hierop áán gaat

Dat een miljoenenroof in het Louvre zo snel verandert in een stroom aan grappen en nep-advertenties laat wel weer zien hoe het internet tegenwoordig werkt. Vooral Gen Z weet wel raad met dit soort nieuws: binnen no time verandert iets serieus in een meme of viral grap. En ja, zelfs een platform als Vinted wordt dan ineens een podium voor satire. Gek? Zeker. Maar goed, stranger things have hapened, zoals men dan zegt. Toch?

Lifestyle
  • Huffington Post France
  • Headerbeeld links: NL Beeld / Headerbeeld rechts: INTERPOL