Volgens het Franse Vanity Fair is Francis Ford Coppola, regisseur van onder meer The Godfather, op het punt gekomen dat hij zijn luxueuze horlogecollectie van de hand moet doen. De reden? Financiële druk na de gigantische flop van zijn droomproject Megalopolis. En het gaat niet om zomaar een paar klokjes – één ervan is een uniek ontwerp dat hij zelf bedacht.
Megaproject eindigt in miljoenenverlies
Coppola stak naar verluidt zo’n 120 miljoen dollar eigen vermogen in Megalopolis, een ambitieus maar matig ontvangen project. Critici kraakten het project en het publiek bleef massaal weg. Met een wereldwijde opbrengst van slechts 14,3 miljoen dollar is het verlies gigantisch. Volgens de New York Times heeft de 85-jarige regisseur inmiddels moeite om het hoofd boven water te houden.
Een horloge met een menselijk handje
De meest opvallende klok onder de zeven stukken die geveild worden, is er een die Coppola zelf mede ontwierp. In samenwerking met de Zwitserse top-horlogemaker François-Paul Journe creëerde hij een horloge dat de tijd aanwijst met een miniatuurhand van titanium. De vingers bewegen zich zodanig dat ze het juiste uur aangeven – een technisch hoogstandje dat even bizar als briljant klinkt.
Wat gaat er onder de hamer?
Naast het FFC-prototype komen ook andere luxe horloges onder de hamer tijdens de veiling op 6 en 7 december bij veilinghuis Phillips in New York. Denk aan namen als Patek Philippe, Blancpain, IWC en Breguet. De geschatte opbrengsten lopen uiteen van een paar duizend tot enkele tonnen. Maar het kroonjuweel is duidelijk de unieke FFC. De openingsprijs? Ongeveer één miljoen dollar – wat nog altijd minder is dan één procent van het budget dat Coppola in zijn film stak.
Alles voor de kunst?
Wat deze verkoop extra pijnlijk maakt? Het is niet de eerste keer dat Coppola een flink offer brengt aan z'n geflopte film. Hij verkocht eerder al een deel van zijn wijngaard om Megalopolis te financieren, en nu dus ook zijn horloges. Hopelijk is dit genoeg om de legendarische regisseur weer uit het rood te krijgen!
- Vanity Fair France
- NL Beeld