Ella Vermeulen
Royalty

Column Ella: 'Soms denk ik dat de Van Oranjes er gewoon geen zin meer in hebben'

Ons Koninklijk Huis is niet heel makkelijk als het gaat om spontane momentjes of delen van hun privélevens. Een gemiste kans, want door alleen te focussen op de ernstige zaken weten onze Van Oranjes nu niet écht de aandacht vast te houden.

Ella Vermeulen
2 minuten
Column Ella Vermeulen
Royals Nederland
Royals Denemarken
Royals Noorwegen

Journaliste en society-watcher Ella Vermeulen becommentarieert in elke editie van Beau Monde de wereld van Hollywood en omstreken. Deze keer: het krampachtige karakter van onze royals.

De verrassing van koning Filip

Als je kijkt naar welke monarchieën het momenteel goed doen, zijn dat België, Denemarken en Spanje. De overeenkomst tussen deze drie is dat ze redelijk transparant zijn. De een doet dat met wat meer zwier dan de ander, maar zelfs een ingetogen koning als Filip van België kan verrassen.

Zoals met het geweldige Zestig vragen aan de koning-interview waarmee de Belgen hun staatshoofd beter leerden kennen dan in de zestig jaar ervoor. Hij bleek trouwens ook zestig keer zo origineel en geestig als iedereen dacht. Wat de succesmonarchieën ook gemeen hebben, is een zeker enthousiasme voor het instituut.

Het goede voorbeeld: Frederik en Mary

Frederik en Mary van Denemarken zijn nog niet zo lang koning en koningin, sleur heeft daar nog geen kans gekregen. Bovendien begrijpen zij de grote kracht van betrokkenheid; die tonen ze op hun social media, onbetwist de beste royal socials ter wereld. Het kost ze tijd en een team, maar ze laten zien waar ze mee bezig zijn en hoe ze gezien willen worden, met glanzende rapportcijfers als resultaat.

Ik zou willen dat de Van Oranjes dat wat meer ter harte namen. Is het verveling, angst, onwil? Soms denk ik dat ze er gewoon geen zin meer in hebben. Het eeuwige gedoe rond foto’s, de weerstand om weer eens een gezinskiekje te delen, de krampachtigheid waarmee ze met louter bloedserieuze en verantwoorde zaken naar buiten treden? Het laat het Nederlandse koningshuis nu niet echt sprankelen als nationaal visitekaartje.

Privédiner van de belastingbetaler

Dieptepunt was het regeringsdiner in de Oranjezaal. Letterlijk alles wat daar aan mensen, stenen en schoonheid te bewonderen was, is door de belastingbetaler gefinancierd. De verbouwing van Paleis Huis ten Bosch kostte ons 63 miljoen euro, de begroting van het koningshuis voor 2026 is 60 miljoen euro, de premier en de ministers staan allemaal op de nationale loonlijst. Fotografen waren niet welkom, er werd later een scharrig filmpje gedeeld, met vooral onherkenbare ruggen.

Het slechte voorbeeld: drama in Noorwegen

Wie wil zien hoe geheimzinnig gedoe en gebrek aan joie de vivre uitpakt voor een monarchie, hoeft maar naar de Noorse royals te kijken. Die besloten bij het eerste zuchtje tegenwind de deuren dicht te smijten en hun kaken op elkaar te houden. Ze gaan nu met samengeknepen billen door het leven.

Hoe kunnen de Noren het Huis van Glücksburg nog als verbindend ervaren als het zich afsluit voor de mensen die het zegt te vertegenwoordigen? De strategie heeft de waardering voor Harald V en zijn familie zichtbaar doen kelderen. Iets om op Noordeinde over na te denken.

Nu zijn fotografen dus niet welkom op zo’n dinermoment - dat moeilijk als ‘privé’ kan worden omschreven. Maar als ze zo doorgaan, komen de media gewoon niet meer opdagen, omdat de interesse van het publiek is getaand. En dan heeft een monarchie pas écht een probleem.