Yummie! Dít zijn de foodtrends van 2020

Wat schotelen de restaurants ons de komende 12 maanden voor? Reserveringsplatform TheFork en adviesbureau NellyRodi deden onderzoek en onthullen de 8 populaire foodtrends voor dit jaar.

Wat schotelen de restaurants ons de komende 12 maanden voor? Reserveringsplatform TheFork en adviesbureau NellyRodi deden onderzoek en onthullen de 8 populaire foodtrends voor dit jaar. Of ze nu verwijzen naar #foodmood, #foodcool of #goodfood, deze trends zijn bepalend voor wat we gaan eten en vooral ook hoe we uit eten gaan in 2020.

LEES OOK: Zó ga je slank het nieuwe jaar in!

1. Soulfood

Voeding draait om meer dan alleen maar een smaakvolle ervaring. Gasten zijn op zoek naar ‘soulfood’; gerechten die naast een lekkere bite ook goed zijn voor je ziel. Restaurants houden steeds meer rekening met de gemoedstoestand en verschillende gezondheidsaspecten van de gasten bij de bereiding van een gerecht. De soulfood trend gaat veel verder dan detox food en comfort food. Serotonin Eatery in Australië experimenteert hier al mee. De gerechten op hun menukaart zijn volledig plant-based en gebaseerd op een holistisch principe, deze plek biedt ook onderdak aan een sport- en educatief centrum. Een ander voorbeeld van soulfood wordt in de praktijk gebracht door de Amerikaanse keten Dr. Smood, die claimen dat eten de ‘nieuwe gezondheidszorg’ is. Nederland kent Plantastic in Rotterdam, een restaurant dat gerechten baseert op de heilzame werking van planten.

2. Ristoceutica

Nutraceuticals, ingrediënten met heilzame eigenschappen, worden het komende jaar stap voor stap onderdeel van ons eetpatroon. Restaurants spelen hier handig op in door producten als reishi-paddenstoelen, lotuszaden, carambola en kombucha in hun keuken te gebruiken. Een mooi voorbeeld van ristoceutica is de ‘cannabidiol-manie’, waarbij je de stof CBD in steeds meer producten terugvindt.

3. Duurzaamheid (verminderen, hergebruiken en recyclen)

Het ‘no-waste’ principe staat bij steeds meer chefs in de top 3. Er is meer aandacht voor ecologische duurzaamheid, transparantie en traceerbaarheid van wat je op je bord vindt. Steeds meer restaurants gebruiken lokale producten, gaan voedselverspilling tegen en gaan over op het gebruik van duurzame energie bij de bereiding van gerechten. Een mooi voorbeeld is het pop-up restaurant Zero Waste Bistro, volledig opgebouwd uit gerecyclede kartonnen panelen en recyclebaar plastic oppervlaktemateriaal en in het leven geroepen voor de show ‘WantedDesign Manhattan’ op het NYCxDesign Festival. Ook het Deense ‘We Food’ zette de toon. Deze supermarkt biedt alleen producten aan waarvan de verpakking is beschadigd of de houdbaarheid beperkt. In Amsterdam vind je aan de Bloemgracht L’Invité. Een restaurant dat de herkomst van lokale producten als Hollands Wild, duurzame vis en Hollandse groenten op de kaart zet en deze op ambachtelijke wijze bereidt.

4. De wereld op zijn kop!

Chefs spelen tegenwoordig in op de Instagram waardige gerechten en ingrediënten. Met trends als glitter food, eenhoorn effecten, ‘freak shakes’, matcha en ‘avocado everywhere’ in ons achterhoofd is het wachten op een nieuwe insta foodtrend. Het lijkt erop dat gerechten als pancakes en appeltaart op de dessert kaart vervangen worden door kleurrijke hummus als nagerecht. Restaurant Benji’s Café (Amsterdam) serveert in ieder geval al prachtige Acaï bowls en kleurrijke rainbow noodle salades die eruit springen op je instagram feed.

5. Smart consumption

Technologie speelt een steeds belangrijkere rol bij de bereiding van gerechten en je beleving in restaurants. Apps helpen om je restaurantervaring in een oogopslag met de rest van de wereld te delen. TheFork app is hier natuurlijk een mooi voorbeeld van. Bij restaurant Smink in Wolvega werkt top chef Jan Smink met een 3D-foodprinter waarmee hij de meest innovatieve gerechten op je bord print. Foodprinten geeft een extra dimensie aan je avondje uit. In het buitenland speelt robotica ook een steeds grotere rol. Er zijn al voorbeelden van restaurants waarbij het personeel vervangen wordt door robot-obers. Neem maar eens een kijkje bij het Japanse restaurant Sushi Sun Magliana in Rome.

6. (Re)mix food

In Azië gebeurt het al, het remixen van food of beter gezegd, het hybridiseren van verschillende Aziatische keukens binnen 1 restaurant. Hong Kong, Shanghai en Taiwan lopen hier al in voorop. Ook in de rest van de wereld vind je hier mooie voorbeelden van. Binnen de Midden-Oosterse keuken en restaurant scene trekt de Israëlische keuken alle aandacht, geleid door Ottolenghi en de in Nederland befaamde Yigal Krant. In Eindhoven waan je je in restaurant Woensel Wereldkeukens in allerlei plekken op de wereld. In dit restaurant staan tientallen gerechten uit alle windstreken op de kaart.

7. Food cross-over trend

Chefs zijn een hot topic en steeds meer modemerken verbinden zich daarom graag aan hen. Kijk maar naar de Gucci Osteria in Florence. Een ander voorbeeld is Citron, het Parijse restaurant van de Franse modeontwerper Simon Porte Jacquemus. Ook de samenwerking tussen bijvoorbeeld het sportmerk Adidas en Arizona Icetea laat de grote invloed van de voedingsindustrie zien. De beautyketen Sephora maakte zelfs een make-up en accessoire collectie die volledig gebaseerd is op ijsjes: Sephora x Ice Cream Museum.

8. Eat entertainment

Welkom in het post Foodporn-tijdperk. Deze hashtag kan écht niet meer dit jaar. Om consumenten te verleiden wordt namelijk verder gekeken dan alleen de smaak van de gerechten. Dit jaar ga je op een zintuiglijke reis en worden technieken als virtual reality en ASMR ingezet. Dit laatste betekent zoveel als ‘geluiden die voorkomen in de openbaarheid en natuur’, denk aan zachtjes fluisteren, een blikje openmaken, vogelgeluiden etc. Het Intercontinental Shanghai Wonderland maakt hier al gebruik van. Dit onderwaterhotel & restaurant transformeert het diner in een sensuele en onvergetelijke ervaring, alsof je naar een meeslepende voorstelling gaat. Ook in het Zweedse restaurant The Alchemist in een planetarium van Rasmus Munk en Casa Cavia in Buenos Aires onderga je een spectaculaire eat entertainment ervaring die al je zintuigen op scherp zet.

 

Laatste nieuws