Zoveel glazen wijn mag je drinken tijdens je dieet

Dat je lekkernijen als chocolade en chips moet vermijden tijdens je dieet is moeilijk, maar er zijn gelukkig ook snacks die wel kunnen – zolang het maar met mate is. Zelfs als je op een Mariah Carey Noorse zalm met kappertjes-dieet zit. Alleen: hoe zit het precies met wijn?

Voedingsdeskundigen concluderen dat je 2 à 3 avonden per week een glaasje of twee mag drinken en toch nog gewicht kunt verliezen met je dieet. Je mag de glazen ook spreiden over de week en één glas per dag drinken. Wel is het verstandig om daarbij deze tips te volgen, maar de glühwein op de kerstmarkt hoef je echt niet af te slaan.

Drink water achteraf

Drink na elk glas wijn een groot glas water om te voorkomen dat je te veel drinkt. Daarbij zorgt het er ook voor dat je gehydrateerd blijft. Wil je er langer van genieten, leng je wijn dan aan met de helft bruiswater. Zo kun je meerdere glazen drinken, maar krijg je niet te veel binnen.

Neem af en toe vakantie

Als je vakantie hebt, mag je best een keer wat meer drinken. Zolang je je thuis wel houdt aan deze richtlijnen, gebeurt er niks met je dieet.

Eet een gezonde maaltijd voor het drinken

Alcohol vergroot het risico op een impulsieve vreetbui. Die kun je voorkomen door van tevoren goed te eten. Kies voor magere eiwitten, gezonde vetten en veel groente om je maag goed te vullen voor de rest van de avond.

Ga voor de minste calorieën

Wijn en champagne zijn de alcoholhoudende dranken met de minste calorieën. Vermijd in elk geval shotjes en mixdranken, want die zitten vol suikers.

Lees ook:

Beeld: iStock Via: Marieclaire.nl