slogan

Huh, heeft hertogin Meghan een twitter-bot netwerk?

::

Er is meer duidelijk geworden over het fanatisme waarmee sommige 'fans' van de hertogin van Sussex online zo tekeer gaan en eigenlijk is het goed nieuws.

Wie de royals een beetje volgt, weet dat er de afgelopen maanden online helse dingen zijn gezegd door de superfans van de hertogin van Sussex tegen iedereen – bloggers, royaltywatchers, journalisten – die haar niet heilig verklaarden. Of bijvoorbeeld iets aardigs zeiden over de hertogin van Cambridge, ook al weerspiegelde zulks op geen enkele manier negatief op Meghan.

Dat Meghan superfans heeft, dat lijdt geen twijfel en is geen enkel probleem: vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Deze mensen zorgen echter niet per se voor de tsunami aan vitriool waar de afgelopen maanden sprake van was en waar zelfs het koningshuis zelf actie tegen ondernam.

Dankzij een sterk staaltje onderzoeksjournalistiek van onder andere 89up (een consultancy met een specialisatie in het onderzoeken van fake nieuws) en Camilla Tominey, de royal correspondent van The Telegraph, is aan het licht gekomen dat het grootste deel van het getier over onder andere de vermeende vete tussen Meghan en Kate afkomstig is van een 'bot netwerk'.

Dat is een automatisch netwerk dat aanslaat op bijvoorbeeld #markle of 'Duchess of Sussex' en dan de bijbehorende tweet retweet. Ze zijn niet helemaal volautomatisch, maar één persoon kan vele cyborg-accounts runnen, waardoor het lastiger wordt echt nieuws en fake nieuws van elkaar te onderscheiden en een gebeurtenis makkelijk een negatief 'frame' kan krijgen.

Voor wie het wil weten: een fake account is niet 'verified' met een blauw vinkje, heeft vaak geen profielfoto en maar weinig volgers, maar wel heel veel interacties met andere (eigen) accounts die ze volgen. De meeste tweets van zo'n nepaccount zijn retweets. Zo'n systeem is bekend van politiek social media, het is voor het eerst dat het opduikt rond een royal.

Waarom is niet duidelijk, de meest voor de hand liggende reden is nieuwsmedia en nationale instituten zoals de monarchie in diskrediet brengen en zo verwarring en onrust zaaien. Het is dus de moeite waard om kritisch te blijven op wat we allemaal zien langskomen in onze tijdlijnen. Of foto's zoals deze voor zichzelf te laten spreken. 

Al vraagt dit natuurlijk ook gewoon om een beetje #doeslief én het motto van de Queen: 'Keep Calm and Carry On.'

 

Foto's © BSR Agency