Prins Constantijn verandert naam in Petrushka van Oranje-Nassau

Constantijn gaat (tijdelijk) anders door het leven.

In Nederland zijn er meer CEO’s die Peter heten dan CEO’s die vrouw zijn. Read that again… Om aandacht te vragen voor deze ongelijke man-vrouwverdeling op de werkvloer, veranderen vrouwen deze week op LinkedIn hun naam massaal in Peter. En aan deze actie doet prins Constantijn ook mee.

Aandacht voor ongelijkheid

De prins gaat deze week namelijk tijdelijk door het leven als Petrushka en daarmee doet hij dus mee aan de massale actie die op dit moment gaande is. De actie is een initiatief van BrandedU en Women Inc, twee organisaties die zich inzetten voor meer vrouwen op de werkvloer en meer vrouwen in hogere posities. “Deze week is mijn naam Peter. Waarom? Ik wil aandacht vragen voor dit schokkende feit: In Nederland zijn er meer CEO’s die Peter heten dan vrouwelijke CEO’s”, schrijven de organisaties op Instagram. “Vrouwen zijn sterk ondervertegenwoordigd in besluitvormende posities en hebben hiermee een stuk minder invloed dan mannen. Tijd om hier verandering in te brengen.” BrandedU en Women Inc roepen alle vrouwen op om hun naam tussen 24 en 28 januari in Peter te veranderen op LinkedIn.

Petrushka

Ook een aantal mannen doet al mee met de actie, onder wie dus prins Constantijn, die zijn naam op LinkedIn tijdelijk heeft veranderd naar Petrushka van Oranje-Nassau. De broer van de koning vindt het een schokkend feit dat er zo weinig vrouwelijke CEO’s zijn. “Zo’n gebrek aan diversiteit aan de top zou niet mogen bestaan. (…) Het wordt tijd dat hier verandering in komt’’, zegt hij.

BrandedU en Women Inc baseren zich op onderzoek van Management Scope, een magazine voor de top van zakelijk Nederland, uit 2020. In dat onderzoek is gekeken naar de namen van de bazen van beursgenoteerde bedrijven. Hieruit bleek dat er nog altijd een zeer grote ongelijkheid is tussen mannen en vrouwen in hoge posities in het zakelijk leven. Ook in 2021 waren de cijfers beroerd. “Het aantal vrouwelijke voorzitters is nog steeds beperkt en lijkt zelfs te stagneren. Zeker bij beursgenoteerde ondernemingen moeten vrouwen nog altijd genoegen nemen met de kruimels”, aldus Management Scope.

Bron: Marie Claire, RTL Nieuws | Beeld: Brunopress

Laatste nieuws