Journaliste en society-watcher Ella Vermeulen becommentarieert de wereld van Hollywood en omstreken.
Billy Porter (50) gaat de Goede Fee spelen in de nieuwe musicalfilm ‘Cinderella’: in plaats van ‘Fairy Godmother’ is hij ‘The Fab G’ gedoopt. Het lijkt me een hoogtepunt in diversiteit te worden. Ook al omdat Billy in een zee van kleurloze, brave celebs een flamboyant hoogtepunt is.
Rode loper? Hij heeft de langste sleep, de grootste cape en ziet er niet tegenop om 70.000 kristallen richting ingang te torsen. Voor iedereen die, zoals ik, houdt van glamour, baljurken en veren, is Billy met zijn gesoigneerde baard hoop in bange, belegen dagen waarin elke celeb angstvallig vasthoudt aan ’t advies van haar stylist. Porter maakte als zanger, acteur en performer furore op Broadway.
Als Lola in ‘Kinky boots’, won hij een Tony. Sindsdien is hij een veelgevraagde talkshowgast, fashionisto op de rode loper en LGBTQ held. Én een feest om naar te kijken: hij liet zich bijvoorbeeld zonder te knipperen als zonnegod door zes topless mannen in gouden broeken het Met Gala indragen. Bij de outfit hoorden vleugels van drie meter, een 24-karaat hoofdsieraad en Giuseppe Zanotti schoenen met bladgoud. En hij droeg dit alles met de nonchalance van iemand die een halfje bruin gaat halen. Zoveel flair hebben we niet meer gezien sinds Lady Gaga in haar vleesjurk uitrukte.
Nu zou je denken dat Porter ook nog eens een divo van jewelste is, maar het tegendeel is waar. Billy mag dan graag zijn momentje pakken, hij is de vriendelijkheid zelve, draagt het liefst zijn eigen sleep (“Nooit bij de punten oppakken, dat staat zo boers”) en is echt, oprecht verrukt van alles wat ontwerpers met een béétje gevoel voor de genderfluïde tijdgeest hem toesturen. “Er zijn designers die niet willen samenwerken, omdat ze niet willen dat ik een jurk van hen draag,” zegt hij. “Als een vrouw een broek aantrekt is er niets aan de hand. Trekt een man een jurk aan, dan wordt iedereen opeens zenuwachtig, dat is toch helemaal niet logisch? Ik ben geen drag queen, ik ben een man in een jurk.”
Ik heb al een crush op Billy sinds hij bij de Oscars in een hybride van een smoking en een baljurk verscheen en onbetwist de best geklede persoon op de rode loper was, in de traditie van David Bowie en Boy George. Voor wie hem nog niet kent: pik een paar afleveringen mee van ‘Pose’ op Netflix, waarin hij zich heerlijk campy te buiten gaat. “Ik had twintig jaar geleden een jurk moeten aantrekken,” zegt hij over zijn huidige succes. “Maar het is makkelijk jezelf te zijn als datgene wat je bent geliefd is. Wat en wie ik ben was toen niet zo geliefd.” Tijden veranderen gelukkig.