Journaliste en society-watcher Ella Vermeulen becommentarieert de wereld van Hollywood en omstreken.
LEES OOK: Column Ella: 'Het probleem is de vader van de bruid'
Madonna’s Madame X Tour (die haar nog naar Lissabon, Londen en Parijs voert) gaat niet heel lekker. De eerste concerten werden uitgesteld of zelfs afgezegd, omdat de ‘intieme setting te high tech’ was. Of in Madonnaspeak: de ‘highly specialized production elements’ waren er ook na vier maanden nog niet klaar voor. Hoe dat te rijmen valt met ‘intieme setting’ is niet duidelijk, daarbij denk je toch eerder aan Madonna op een krukje met een gitaar. Het leverde een hoop boze fans op, die weliswaar het geld van hun kaartjes terug kregen, maar vaak ook al voor duizenden dollars tickets en hotel hadden geregeld. Het getuigde van ongelukkige timing van Madonna om via Instagram te laten weten dat ze behoefte had aan een dagje vrij.
Champagneprobleem
De meeste fans zijn inmiddels van mening dat het al leuk is als Madonna daadwerkelijk komt opdagen, standaard een of twee uur te laat, zonder enig besef van concepten als ‘laatste trein’ of ‘morgen weer moeten werken’. Muzikale magie hoeft niet eens, iedereen die haar tijdens het Eurovisie heeft horen krassen, weet dat het muzikaal een zegen is als ze een stevige playbackband inclusief corrigerende autotune laat meedraaien. Maar een béétje op tijd beginnen is toch wel gebruikelijk in een theater. Niet voor Madonna. “Een koningin is nooit te laat,” meldde ze hooghartig na kritiek en speelde zoals wel vaker gemakshalve niet de hele set. Ze maakt er geen vrienden mee, al helemaal niet met een voormalige fan, die haar heeft aangeklaagd, omdat de show waarvoor hij voor meer dan duizend dollar kaartjes had gekocht opeens niet meer om 20:30, maar om 22:30 begon. Het is een béétje een champagneprobleem en Madonna ligt vast niet wakker om de rechtszaak. Ze schuift het moment waarop ze zich verwaardigt een voet op het podium te zetten, tartend ongetwijfeld verder door naar middernacht, want zo is ze wel.
Humorloos haar ding doen
Maar toch, ik maak me een beetje zorgen over haar. Niet om het gebrek aan hits of haar opgestoken middelvinger naar alles en iedereen, we kennen haar tenslotte niet anders. Maar meer om het feit dat ze zelfs in de ‘intieme setting’ van haar theatertour amper betrokken is bij haar publiek en humorloos haar ding doet. Madonna was altijd uitgesproken en uitdagend, maar ze was nooit zuur. Eerder slim, geestig en iemand die met je mee-relde. Tegenwoordig druipen de pretenties ervan af en neemt ze zichzelf zo bloedserieus, dat het toch een beetje mal wordt, die boze mevrouw met haar faux ooglapje, prekend in netkousen. Te laat beginnen? Heel rock-’n-roll. Niet de sterren van de hemel zingen? We overleven het wel. Maar als een van de grootste entertainers ter wereld niet langer entertainen? Dán heb je een probleem.