Glamour met een knipoog

Column Ella: Trademarken is het nieuwe trouwen

Journaliste en society-watcher Ella Vermeulen becommentarieert de wereld van Hollywood en omstreken.

Column Ella: Trademarken is het nieuwe trouwen

"Ooit, lang geleden (in 2011 of zo), was trouwen en kinderen krijgen voor celebs nog een redelijk pure aangelegenheid. Okee, je had hier en daar een 'baard' (Kelly Preston is het hetero-uithangbord waarachter John Travolta zijn herenliefde zou verbergen), maar dat was zo'n beetje het enige heilige in Hollywood.

Je kon er vanuit gaan dat de bruid en bruidegom elkaar daadwerkelijk zagen zitten en redelijke nobele bedoelingen voor henzelf en hun toekomstige gezin hadden. Maar sinds celebs zichzelf steeds meer als merk pitchen, is het laatste restje onschuld gesneuveld door pure marketingdrift. Zowel Kim Kardashian als Beyoncé en Victoria Beckham lieten de namen van hun kinderen voor hun geboorte al vastleggen bij het Trademark Office, het merkenbureau. Doel: dat anderen niet kunnen cashen op hun bloedjes. Dat doen ze namelijk liever zelf. Kim verdient tonnen aan het posten van kiekjes van North (5) en laat haar nu al op de catwalk lopen, in bikini poseren en optutten door haar personal visagist. Bey heeft ook plannen met Blue Ivy (6), gezien de manier waarop dat kind met haar openbare leven wordt verweven. En Vic, nooit vies van een goede deal, trademarkte de naam van dochter Harper (7) reeds ver voor de geboorte. 

Hoe slim het ook uit zakelijk oogpunt is, ik kan er niet aan wennen dat een rozige baby die er niet om heeft gevraagd om geboren te worden, een verdienmodel is. Al helemaal niet omdat het niet gaat om wat ze kunnen of doen, maar puur om het nest waarin ze geboren zijn. Wat doet dat met je persoonlijke ontwikkeling? En hoe leuk is het? North lijkt niet erg te genieten van de spotlights en ook Harper maakt niet de indruk altijd even verrukt te zijn van haar moeders investeringen in haar marktwaarde.



Dat niet alleen onschuld, maar ook de romantiek dood is, bewees Hailey Baldwin. Die, gespeend van enige persoonlijkheid, de scharrel is van Justin Bieber. Ik vond het best een lief, zij het wat smoezelig, stel. Biebs gedraagt zich niet meer zo aso sinds het aan is. En een collega die hem voor een reportage volgde, vertelde dat ze wasjes ophangen in de badkamer van hun luxe hotelsuite om maar iets normaals te hebben in hun rare leven als popidool en model. Onlangs is 'Biebwin' in stilte getrouwd. In mijn ogen verrassend ingetogen en veelbelovend voor hun relatie. Totdat uitlekte dat de bruid schielijk de trademark Hailey Bieber® vast had laten leggen. Het was niet alleen de officiële bevestiging van het huwelijk, maar ook de geboorte van een nieuwe hashtag. Ik had het niet achter dit fletse popje gezocht, dat ze de liefde zou vieren met een bezoek aan het Intellectual Property Office. Maar niets is blijkbaar zo romantisch als cashen op de naam van je man."