Gianni Versace: ‘Weelde waar het nieuwe geld om vroeg’

Ook een designerstuk uit Lady Di's garderobe is nu in Groningen te bewonderen.

Op dit moment is de Gianni Versace Retrospective te zien in het Groninger Museum. Elegance ging in gesprek met de conservatoren Karl von der Ahé en Saskia Lubnow over de tentoonstelling en het nalatenschap van de Italiaanse couturier.

Absolute hoogtepunten

De Gianni Versace Retrospective is de grootste tentoonstelling ooit over de Italiaanse ontwerper. Maar wat zijn tussen al die parels en pronkstukken de absolute highlights?

Voor Saskia is dat een stuk met een royaal randje: “De jurk die Lady Diana droeg tijdens haar shoot in 1995 met Patrick Demarchelier voor de cover van Harper’s Bazaar. Die werd voor de tentoonstelling geleverd door het New Yorkse Metropolitan Museum of Art. In 2022 was het niet alleen 25 jaar geleden dat Gianni Versace stierf, maar ook Lady Diana, die hem een paar weken later met een tragische dood volgde.” Karls favoriet is een kunstwerkje uit de zogenaamde ‘Bondage-collectie’, van herfst/winter ’92/’93. “Hiermee veroorzaakte Gianni Versace een schandaal en haalde hij opnieuw de krantenkolommen”, legt hij uit.

Weelde

Gianni’s impact op de modewereld is bovendien niet te miskennen, leggen de conservatoren uit. Karl deelt: “Gianni Versace maakte er een punt van een ‘ontwerper van zijn tijd’ te zijn. Zo verwoordde hij het zelf. Zijn werk kwam in een tijd van wereldwijde omwenteling.”

“Deze omwenteling creëerde een klasse van nieuw geld die om een nieuwe esthetiek vroeg. Gianni Versace creëerde deze esthetiek van weelde vanaf het einde van de jaren ’80 als geen andere ontwerper.” Geen wonder dat we anno nu nog met zoveel liefde op het werk van de couturier terugkijken.

Pionier

Saskia legt daarnaast uit dat Gianni Versace een bijzonder experimenteel oog voor detail had: “Hij experimenteerde met verschillende materialen en technieken, vooral in het begin van zijn carrière. Hij combineerde leer en wol en volgde cursussen in laserbewerking van leer in Japan.”

Maar daar houdt het niet op. Wat Gianni echt anders maakt dan andere designers, was zijn gevoel voor merk en marketing. “Zijn innovatieve geest zien we meer op het gebied van marketing en imago-opbouw”, stelt ze. “Het opbouwen van netwerken, het inzetten van celebrities als merkambassadeurs. Last but not least heeft hij zijn leven geënsceneerd als geen andere modeontwerper. Hij maakte mode tot onderdeel van de popcultuur.” En daar kunnen we de designer dankbaar voor zijn!

Dit artikel is afkomstig uit de nieuwste Elegance. Hierin vind je onder meer een interview met Babylon-ster Jean Smart, en delen Johan Noorloos en zijn partner Pascal Linzell een blik op hun relatie.

Bron: Elegance | Interview: Jorrit Niels | Beeld: Brunopress

Laatste nieuws