De smaakmaker van toen én nu: Grace Kelly

Haar stijl was girl-next-door en toegankelijk voor iedereen die er net zo effortless chic bij wilde lopen.

Ze drukken met hun stijl en personality een stempel op de (mode)geschiedenis. Wie zijn die smaakmakers van toen en nu, en wat maakt hen zo inspirerend?

Tijdloze glamour

Als er iemand synoniem is aan tijdloze glamour, dan is het Grace Kelly wel. De actrice/prinses van Monaco had een eenvoudige, chique stijl die haar natuurlijke elegantie versterkte. Grace hield niet van opvallend, uitbundig of nietsverhullend, maar benadrukte haar schoonheid met looks die bijna eenvoudig te noemen waren. “Ik vind het belangrijk dat je eerst de persoon ziet en dan pas de kleding”, zei ze eens. Nu was Grace gezegend met een gezicht en figuur die zelfs in een hobbezak nog goed tot hun recht kwamen, maar haar stijl was girl-next-door en toegankelijk voor iedereen die er net zo effortless chic bij wilde lopen. Denk: simpel twinset, (matchend truitje en vest), capribroek en parelketting. (“Ik heb een voorkeur voor parels, op het witte doek maar ook privé”). Of een jurk met riem en een sjaaltje om haar nek. Dat sjaaltje kwam ook pas als high fashion mitella toen ze haar arm eens had geblesseerd.

Ballerina

Grace wilde als kind ballerina worden, maar ze werd te lang voor een professionele danscarrière, dus probeerde ze het als model voordat ze de showbizz inrolde. Naar verluidt verscheen ze altijd op audities met witte handschoenen. Haar doorbraak was in Alfred Hitchcocks ‘Rear window‘ in 1954, waarin ze inmiddels beroemde zwart-witte baljurk droeg, van Hollywood kostuumontwerper Edith Head. Zij ontwierp veel van Grace’ iconische film-jurken, waaronder de blauwe chiffon baljurk in ‘To catch a thief‘. “Ik heb duizenden acteurs, actrices en dieren gekleed, maar mijn favoriet is nog altijd Grace Kelly”, verklapte Edith.

Fashion icon

Tijdens het promoten van ‘To catch a thief‘ in Cannes, ontmoette ze prins Rainier III van Monaco en niet veel later traden ze in het huwelijk, dat live werd uitgezonden in Europa door haar oude werkgever filmmaatschappij MGM (en bekeken door 30 miljoen mensen). Haar trouwjurk, ontworpen door Helen Rose, was een droom en is nog altijd een inspiratiebron in de bruiloftbizz. Zelfs Kate Middletons trouwjurk was erop geïnspireerd. Maar haar ‘grootste aandeel’ in fashionland, hoewel onbedoeld, is toch wel de Hermès-tas die haar naam draagt.

Die was niet speciaal ontworpen voor de prinses, maar ze was er zo dol op dat ze de Sac à dépêches (zoals hij eerst heette) in zes verschillende kleuren had. Tijdens haar eerste zwangerschap, van Caroline, hield ze de sac steeds voor haar buik zodat de paparazzi er geen foto van konden maken. Hermès besloot daarop de naam te veranderen in Kelly bag.

Legacy

Naast Hermès was Grace dol op Dior en ze omarmde al snel zijn New Look-stijl: wijde rok, smalle taille, brede buste en handschoenen. Daarnaast hield ze van tulbanden en sjaaltjes (in d’r haar of om de nek), het liefst van Flora Gucci. Het Italiaanse modehuis en andere fashionbrands zijn nog altijd dol op de royals van Monaco, onder wie kleindochter Charlotte Casiraghi, die behalve voor Gucci ook het gezicht is geweest van Chanel en Mont-Blanc. Haar oma Grace mocht helaas maar 52 jaar worden, maar gelukkig wordt de legacy voortgezet door haar kleinkids en – wellicht – achterkleinkinderen.

Tekst: Davina Harte | Beeld: NL Beeld

Laatste nieuws