Glamour met een knipoog

Oosterse beauty secrets: een schoonheidsritueel op basis van een traditionele thee-ceremonie

De Japanse roots van beautymerk Sensai zijn nog altijd zichtbaar en het Saho skincare-ritueel is een van de vaste waarden. Beau Monde ­uitgeefster Annelies reisde af naar het land van de rijzende zon om deze ceremonie aan den lijve te ervaren.

Oosterse beauty secrets: een schoonheidsritueel op basis van een traditionele thee-ceremonie

De kracht van de natuur samengebracht met technische inzichten. Het Japanse beautymerk Sensai combineert het beste van twee werelden. De basis is het gebruik van het ingrediënt koishimaru-zijde, een van de meest kostbare zijde-­soorten ter wereld. De kennis over de gunstige effecten van dit bijzondere product is een inzicht dat een van de grondleggers van Kanebo (het bedrijf waartoe Sensai behoort) al bijna een eeuw geleden opdeed. Het viel deze man op dat de dames die in de katoenfabriek werkten, zulke zachte handen hadden. Wat was hun geheim?

Zijde

Ze bleken allemaal te werken met zijde. Vervolgens verwerkte hij deze stof in een beautyproduct, de beroemde Savon de Soie die in 1936 werd geïntroduceerd. De delicate geur, het mooie design, de effectieve werking en de luxe verpakking waarbij elk zeepje in een zijden zakdoekje werd gewikkeld, maakten het product tot een groot succes, vooral in het westen. Het was het begin van een groots beauty-­imperium.

Geboren in Japan, groot geworden in Europa

Een volgende stap in de ontwikkeling van Sensai was de introductie van EX La Crème in 1989. Ook dit superdeluxe anti-aging product was een succes in Europa. Het is een van de kostbaarste crèmes ter wereld, die de naam Sensai definitief op de kaart zette als high end skincare merk. Inmiddels omvat het merk diverse lijnen, make-upproducten en ook een geur.

Een van de pijlers onder de Sensai filosofie is het Saho-ritueel, dat is gebaseerd op de Japanse theeceremonie om gasten zich welkom en gelukkig te laten voelen. In de Sensai-skincare­variant betekent dat: ultieme luxe voor je huid dankzij een vaste volgorde van handelingen voor een moment van rust, reiniging en hydratatie. Het credo is: ‘Maak het beste van wat er al is, maar maak het mooier’.

'Maak het beste van wat er al is, maar maak het mooier'

In de voetsporen van de keizer

Om het authentieke ritueel aan den lijve te ervaren, toog Beau Monde-­uitgeefster Annelies naar de oorsprong van het merk, naar Hakone in Japan. Dit nationaal park staat bekend om de beroemde Hakone Shrine (een eeuwenoud Shinto-heiligdom), de prachtige uitzichten op Mount Fuji en de vele ‘onsen’ (warmwaterbronnen met water uit een geiser). Om te genieten van een onsen ga je naar een openbaar badhuis of naar een ‘ryokan’, een typisch Japanse accommodatie om te ­overnachten. Gora Kadan is zo’n ryokan; ooit was het een toevluchtsoord voor de keizerlijke familie Kan’in-­no-miya. De binnen en buiten aanwezige onsen vormen een perfect decor voor de spa. Hier heeft Annelies afgesproken met Sakurai Yoshiko, senior marketeer van Sensai en met haar assistenten Takenaka Asami en Yoshie Mika. Zij onderschrijven het belang van tradities binnen de beautyrituelen van Sensai. Want ondanks de groei van de Sensai groep op de Europese markt heeft het merk altijd de Japanse filosofie in haar hart behouden.

Quiet luxury

In ryokan Gora Kadan kun je volledig opgaan in de Japanse tradities en word je - letterlijk - ondergedompeld in de traditionele Japanse cultuur. Je kunt er - net zoals Beau Monde’s Annelies - heerlijk ontspannen in de Kadan Spa, waar je de keuze hebt uit diverse behandelingen. Het gevoel dat deze spa je geeft, is precies wat Sensai wil uitstralen: luxe zonder te aanwezig te zijn. Kwaliteit zonder opzichtig te worden. Het Japanse vakmanschap gecombineerd met de toekomst van luxe skincare blijkt al decennia het recept voor succes. Een ervaring van ‘quiet luxury’ of liever gezegd ‘quiet beauty avant la lettre’. Je ervaart hier de puurheid, spiritualiteit, ruimte, sereniteit en harmonie met elkaar en met de natuur. Dat het een ware beleving is om hier een Sensai-­ritueel mee te maken, zal geen verrassing zijn.

Ervaar de rituelen

Zelf deze ryokan bezoeken en de Sensai-rituelen ervaren op de tradi­tionele manier? Op gorakadan.com vind je alle informatie. Heb je niet de mogelijkheid om naar Japan af te reizen? Creëer dan je eigen spa thuis en ervaar het luxueuze Saho skincare-ritueel met de producten en massagetechnieken die beschreven staan op de website. Zo wordt je dagelijkse skincare routine een moment van ontspanning, een stukje mindfulness en een blik op jezelf; zowel van buiten als naar binnen. De ultieme luxe voor je huid.