Koning Willem-Alexander en koningin Máxima bezoeken begin volgende maand Australië. Voor binnenlandse vluchten maken ze gebruik van het regeringstoestel PH-KBX. En uiteraard geeft dit weer gedoe over de kosten.
Het toestel wordt speciaal voor hen naar Australië gevlogen; zelf gaan Willem-Alexander en Máxima met een lijnvlucht. Gebaseerd op de begroting van het Koninklijk Huis, kost alleen het op en neer vliegen van het regeringstoestel naar Australië al een kwart miljoen euro. Voor dat geld is ter plekke vast wel een leuke privéjet te huren, scheelt ook weer in de uitstoot. En is misschien nog wel comfortabeler ook, want de PH-KBX mag dan lekkere fauteuils en een paar vergadertafels hebben, het is geen vliegend paleis met bladgoud. Zeker niet in vergelijking met waar de collega-royals in vliegen.
Keuze voor Philip en Henri
België beschikt over een geleaste Airbus A321-231, twee Dassault Falcon 20, een Dassault Falcon 900 (VIP transport met groot comfort voor lange afstanden, twee Embraer ERH135 en twee Embraer ERJ 145. Die laatsten zijn alle vier privéjets voor wat grotere gezelschappen. Henri, de groothertog van Luxemburg heeft voor zijn vliegreizen een Cessna 550 Citation II en een Learjet 35A. Daarnaast chartered hij wel eens een Boeing 737-7C9 van Luxair, de nationale vliegmaatschappij.
Scandi's: klein maar fijn
Koningin Margrethe en consorten vliegen met vier Challenger CL-604 voor VIP transport, die worden onderhouden door de Deense luchtmacht. Ze hebben ook de beschikking over een AgustaWestland EH101. Dat is een 'medium helikopter', ook van de luchtmacht. De Zweedse koninklijke familie houdt het klein maar fijn: hier geen kolossen, maar twee chique Gulfstream IV's en een Gulfstream G550. Daarnaast zijn er twee Saab 340's in de lucht, adorable propellervliegtuigjes die de koning graag gebruikt voor werkbezoeken aan verafgelegen delen van zijn land. De Noorse royals vliegen vrijwel uitsluitend met commerciële lijnvluchten. De Noorse luchtmacht onderhoudt één Dassault Falcon 20 (5-9 passagiers) voor incidentele VIP transporten.
Zuidelijke zwier
Koning Felipe van Spanje vliegt in een van de twee costumized Airbus A310's of een van de vijf Falcon 900's. Het Spaanse staatshoofd krijgt binnenkort een nieuw (regerings)vliegtuig, waarschijnlijk een Airbus 330. Prins Albert van Monaco deelt zijn regeringsvliegtuig – een Dassault Falcon 7X – met de premier. Het gaat hier om een buitengewoon knappe jet, het vlaggenschip van de firma, met alles erop en eraan.Koning Mohammed VI zit het ruimst in zijn VIP vliegtuigen die overigens ook worden gebruikt door leden van de regering. Zijne Majesteit kan kiezen uit twaalf verschillende toestellen, variërend van een Boeing 747-48EM tot een AgustaWestland heli. Opmerkelijk is zijn riante collectie privéjets: twee Falcons, drie Gulfstreams en nog een vloot kleiner spul, zoals Beeachcraft Super King 200/350 jets.
Personal heli
De Queen en haar familie beschikken sinds juli over een nieuwe Voyager A330 met 158 zitplaatsen. Deze is vooral bestemd voor buitenlandse vluchten. Daarnaast kunnen ze in een vloot Agusta helikopters stappen en maken ze vaak gebruik van binnenlandse vluchten. De koningin heeft een eigen helikopter, een Sikorsky S-76+ G-XXEB, rood met zwart, met als de Bentley State Limousine. Op vluchten binnen de Gemenebest maken ze gebruik van luxe luchtmachtvliegtuigen van het gastland. Zo vlogen prins William en hertogin Kate ↓ onlangs naar Canada met de Canadese luchtmacht.
Verrassend sober
De meeste leden van de Thaise koninklijke familie – zelfs de verwende kroonprins en zijn entourage - vliegen per lijnvlucht met Thai Airways International. Zoals je ziet houdt hij er een bijzondere dresscode op na voor zijn vluchten. Bij uitzondering maken ze gebruik van een Boeing 737-800 van de luchtmacht. Japan vliegt de keizerlijke familie rond in twee Boeings 747-400. Jigme Khesar, de koning van Bhutan, gebruikt voor al zijn reizen een Airbus A319 van de nationale maatschappij Druk Air. En daar mogen andere mensen dan ook gewoon in mee.
Oriëntaalse luxe
De afdeling Midden-Oosten kijkt niet op een privéjet meer of minder. Abdullah, de koning van Jordanië gebruikt een kloeke Airbus A340-600 Prestige, de leden van de koninklijke familie en de regering moeten het doen met een Airbus A318-112 Elite. De sultan van Oman vliegt ruim in een volledig costumized Boeing 747-400 (zijden behang, anyone?) een Boeing 747SP, twee Gulfstreams IV's of een Airbus A320. Hier zie je zijn neef Sayyid Haithem Bin Tariq Al Said met prins harry op het vliegveld van Muscat. En de koninklijke familie van Saudi-Arabië verplaatst zich per Boeing 747-300 en 747-400. Het grootste vliegtuig is beroemd, omdat er een half ziekenhuis aan boord is. Dat was vanwege de broze gezondheid van de vorige koning, Abdullah. Het wordt nu gebruikt door koning Salman, met 80 jaar ook geen tiener meer.
Aan vervanging toe
In vergelijking is het Nederlandse regeringsvliegtuig zo calvinistisch als een boterham met kaas. Luxer dan cattle class economy vliegen, maar niet te vergelijken met de superjets of vliegende paleizen van de andere royals. De PH-KBX (nog genoemd naar koningin Beatrix) wordt in 2017 vervangen door een ander toestel met een groter bereik. De Fokker moet om de 3000 km opnieuw tanken, dat schiet op een lange reis niet erg op.
Leuk fotomomentje
Wil de koning zelf blijven vliegen, zoals hij dat nu regelmatig met de Fokker doet, dan zal hij zich moeten laten omscholen. De koning en leden van de regering kunnen ook beschikken over en Gulfstream IV van de luchtmacht. Voor lange vluchten maken ze gebruik van lijnvluchten van de KLM, waarbij nogal eens het hele bovenste dek van een Boeing 747 voor hen is. Aanzienlijk luxer dan de PH-KBX; de enige reden om met de Fokker over Australië te vliegen, is vermoedelijk dat het zo'n aardig plaatje oplevert, om uit de eigen royal plane te kunnen stappen.
Verder lezen:
- Royal yachts zijn drijvende paleizen
- Deze royals rijden graag zelf
- Oranjes:gedoe over geld I
- Oranjes: gedoe over geld II
- Oranjes: gedoe over geld III