Zijn Majesteit heeft zich met vooruitziende blik reeds bijgeschoold en kan straks zelf blijven vliegen, in de Boeing 737 Business Jet die Nederland heeft gekocht als nieuw regeringsvliegtuig.
Het toestel heeft plek voor 24 passagiers en krijgt de registratie PH-GOV (government). De Boeing vervangt de bekende oranje-witte Fokker 70 PH-KBX (koningin Beatrix). Dat de koning niet vernoemd is in de registratie is opmerkelijk, maar past wel in de regeringsstijl die Willem-Alexander aanhoudt: hij kiest heel bewust voor een duidelijke scheiding van zijn ambt en de macht.
Breuk met traditie
Zo lijkt het bovendien niet meer alsof er voortdurend Oranjes gebruik maken van het toestel, terwijl het in 82% van de vluchten wordt gebruik door ministers. Het is wel een breuk met een (korte) traditie. De drie regeringsvliegtuigen vóór de KBX waren ook genoemd naar leden van het koninklijk huis. De eerste was de PBA (Prins Bernhard Alpha), de volgende de PBF (Prins Bernhard Friendship, hier op de foto) en daarna kwam de PBX (Prinses Beatrix). Met de aankoop van het vliegtuig is 89 miljoen euro gemoeid. Het kabinet ging eerder uit van 50 tot 90 miljoen euro.
Afscheid KBX
De Boeing heeft een groter bereik dan de Fokker en kan zonder tussenstop Caribisch Nederland bereiken. De CO2-uitstoot is bovendien lager. De 'KBX' wordt op korte termijn verkocht. Op 3 juni kan het publiek op vliegveld Woensdrecht afscheid nemen van de bij vliegtuigspotters populaire Fokker.
Standaard interieur
Even schipperen
Het nieuwe vliegtuig wordt begin 2019 geleverd. In de tijd tussen de verkoop van de KBX en de levering van het nieuwe regeringsvliegtuig worden de vluchten voor het kabinet en de koning op een andere manier verzorgd. Hiervoor en ook voor het onderhoud van het nieuwe vliegtuig komt een aanbesteding. Dat was niet het geval bij de aanschaf van de nieuwe Nationale Boeing.
Lees ook:
- Zo 'luxe' vliegen Willem-Alexander en Máxima
- Regeringsvliegtuigen: the good, the bad and the ugly
- 'De koning vliegt altijd in het openbaar belang'