Vandaag, de tweede zondag van januari, is al jaren dé dag waarop er massaal vakanties worden geboekt. Maar: zit jij in 2020 met een mojito in je hand op een strand in Cuba of hobbelend op een kameel door de woestijn van Jordanië? Riksja Travel, dé reisorganisatie voor verre reizen, deed onderzoek en zet de reistrends voor 2020 op een rij.
LEES OOK: De 5 leukste Europese steden om naartoe te gaan deze herfst
Nederlanders reizen graag, gaan gemiddeld 2,4 keer per jaar op vakantie, zijn ongeveer 19 dagen per jaar op reis en hebben daar een steeds groter deel van het salarisstrookje voor over. Want gaven we in 2018 gemiddeld nog 1.721,- euro uit aan een vakantie, in 2019 steeg dat naar 1.807,- euro. Ook interessant: 90 procent van de vrouwen vraagt de reis aan, in tegenstelling tot 10 procent van de mannen. Dé trends voor 2020 in een notendop? We reizen bewuster dan ooit, kiezen vaker voor natuurbestemmingen, stellen de lokale bevolking centraal en trekken er met de hele familie op uit. Wow!
1. Go green or stay home
Inmiddels weten we allemaal dat die paspoortstempels niet zonder milieuconsequenties zijn. We reizen graag voor de mooie ervaring die het ons brengt, maar steeds vaker willen we dit op een verantwoorde wijze doen en iets teruggeven aan de bevolking en de natuur die we bezoeken. Gelukkig zijn er nog veel manieren om, ondanks die vliegreis, de vakantie zo duurzaam mogelijk te maken. Denk aan: rechtstreeks vliegen, kiezen voor een grote reis in plaats van meerdere kleine tripjes per jaar en op de plaats van bestemming reizen met openbaar vervoer. Er zijn tegenwoordig veel verschillende manieren om je footprint te compenseren; bij Riksja Travel worden, in samenwerking met South Pole Group, alle reizen 100 procent gecompenseerd door bijvoorbeeld de bevolking in Kenia en India te voorzien van energiezuinige kookstellen. Je kunt ook zelf makkelijk jouw CO2-uitstoot compenseren door bomen te planten via bijvoorbeeld Treesforall.nl
2. Avontuur en ongerepte natuur
Op vakantie worden we steeds minder graag bestempeld als toerist, maar liever als nieuwsgierige reiziger. Of nog beter: avontuurlijke globetrotter. We zoeken naar originele en avontuurlijke bestemmingen die door het massatoerisme nog niet zijn ontdekt. Lees: waar je niet in de rij met toeristen hoeft te staan om een foto te mogen maken vanaf dat net beklommen uitzichtpunt. Off the beaten track dus. We gaan op vakantie wat meer offline, willen échte ervaringen en vooral: de ongerepte natuur in. Bestemmingen waar we voor 10 dagen al een avontuur kunnen beleven, zoals Jordanië en Lapland, vinden we heel aantrekkelijk. Nieuwe bucketlist-ervaringen zijn bijvoorbeeld slapen op een onbewoond eiland, into the wild in Canada of overnachten in de woestijn van Jordanië. In de top 10 van populairste bestemmingen van 2019 staan dan ook opvallend veel natuurbestemmingen.
3. Lokale ontmoetingen
We willen steeds meer persoonlijke reizen, met een flinke dosis authenticiteit en écht lokaal contact. Want dat lokaal sociale aspect van de reis transformeert de vakantie naar een ervaring om nooit te vergeten. Fenny Breek is partner van Riksja Travel en benadrukt dat reizigers lokaal contact steeds belangrijker vinden. “Een ontmoeting met de lokale bevolking staat bij ons centraal, maar we vinden het wel belangrijk dat dit op een verantwoorde manier gebeurt zodat ook de lokale mensen een graantje mee pikken van het toerisme. Ervaringen die steeds populairder worden zijn; kleinschalige, en als het even kan community based, slaapplekken, activiteiten zoals eten bij een gezin in de Braziliaanse favela (sloppenwijk) of verblijven bij een lokale stam in een afgelegen gebied in Namibië. Dit om optimaal het land te ervaren.” Ook de Canadees- Amerikaanse psycholoog Steven Pinker kent een groot belang toe aan reizen en het sociale contact dat hierdoor ontstaat tussen verschillende culturen. In zijn boek Enlightment now benoemt hij drie oorzaken voor wat hij de ‘lange vrede’ noemt (daling aantal oorlogen, moorden en geweldsincidenten in de afgelopen 70 jaar), namelijk: geletterdheid, globalisering én reizen. Het in aanraking komen met andere culturen zorgt namelijk voor een grote dosis empathie voor andere bevolkingen en hun cultuur.
4. Dag generatiekloof
Verre reizen maken met het gezin groeit sterk. Steeds meer mensen nemen hun kinderen mee om hen een stuk van de wereld te laten zien. Er wordt tegenwoordig ook niet meer vreemd opgekeken wanneer je bij het kerstdiner vertelt dat je dit jaar de kids meeneemt naar Costa Rica. Daarbij: opa en oma reizen steeds vaker mee. De multi generatie-reis is daarmee een nieuwe trend. Hoe gezellig?! De meest populaire bestemmingen voor gezinnen zijn Amerika, Thailand en Zuid-Afrika. Maar liefst 51 procent van de Amerika-boekingen is afkomstig van families. Deze drie landen zijn in trek omdat ze voor alle leeftijden behapbaar zijn om te verkennen en bieden bovendien een combi van strand, cultuur en natuur. Voor elke generatie wat wils dus.
BEELD: ISTOCK