Dolce & Gabbana heeft een nieuwe reclame gemaakt met een Chinese vrouw in de hoofdrol maar krijgt hierop bakken vol negatieve reacties omdat het te racistisch zou zijn. D&G heeft de show in China zelfs afgezegd vanwege de kritiek.
LEES OOK: Déze winterjassen zijn wel héél bijzonder, maar houden je tenminste goed warm
De reclame ‘Eating with Chopsticks’ gaat over een Chinese vrouw die pizza of spaghetti probeert op te eten met stokjes. Je ziet hoe lastig de vrouw het heeft, en dus zagen veel mensen het als Westerse neerbuigendheid tegenover Chinezen. Ook ergerden veel mensen zich aan de verteller van het spotje.
Op de Chinese Twitter, Weibo, was deze reclame woensdag het meest populaire onderwerp van de dag. Later die dag verschenen er ook screenshots van een Instagram-chat, waarin de designer van Dolce & Gabbana, Stefano Gabbana, kleinerende opmerkingen zou maken over China. Dit bleek nep te zijn.
Gehackt
Het luxemerk heeft zich verontschuldigd via Instagram en zei dat het Instagram-account gehackt was. Stefano plaatste op een foto met 'NOT ME'. Veel bekende Chinezen kondigde aan de modeshow te gaan boycotten en daarop heeft D&G uiteindelijk besloten de modeshow af te lassen.
BEELD: YOUTUBE