Glamour met een knipoog

Hoe het succesvolle verhaal van Estée Lauder allemaal begon

Gewapend met de filosofie en haar doorzettingsvermogen, creativiteit en passie veranderde zij het gezicht van de cosmetica-industrie.

Estee Lauder beauty

In 1946 startte mevrouw Estée Lauder haar bedrijf dat vandaag de dag nog steeds haar naam draagt, met vier huidverzorgingsproducten en een eenvoudige stelling: dat iedere vrouw mooi kan zijn. Gewapend met de filosofie en haar doorzettingsvermogen, creativiteit en passie veranderde zij het gezicht van de cosmetica-industrie.

Mevrouw Estée Lauder was een visionair en een rolmodel. Ze was een ambitieuze vrouw die bewees dat alles mogelijk was, als je het maar durfde te dromen en het lef en de moed had om ervoor te gaan. Ze was haar tijd in alle opzichten vooruit en creëerde en leidde een van ’s werelds meest prestigieuze en innovatieve bedrijven, terwijl ze ook een echtgenote, moeder en trouwe vriendin voor velen was. En ze deed het allemaal met charme, humor en een voortreffelijke stijl. Ze hield van schoonheid met een passie en geloofde met hart en ziel in de kracht ervan.

Estée Lauder aan de verkoopbalie in Houston, Texas, 1951

De wereld is drastisch veranderd sinds mevrouw Estée Lauder haar merk creëerde. Maar vijfenzeventig jaar later zijn de kernwaarden die zij belichaamde nog steeds relevant en inspirerend voor vrouwen van alle generaties.

Het begin

Geboren als Josephine Esther Mentzer, werd Estée opgevoed in Queens, New York, door haar Hongaarse moeder, Rose, en haar Tsjechische vader, Max. De naam Estée was een variatie op haar bijnaam, Esty. Haar interesse in schoonheid werd aangewakkerd op de middelbare school toen haar Hongaarse oom bij haar familie kwam wonen en fluweelzachte huidcrèmes creëerde, eerst in de keuken, daarna in een laboratorium in een stal achter het huis. Van haar oom leerde mevrouw Estée Lauder niet alleen hoe ze de heerlijke crèmes moest samenstellen, maar ook hoe ze de crème op de gezichten van vrouwen moest aanbrengen.

Estée Lauder brengt make-up aan bij klant, 1963 Stockholm

Aan het eind van de jaren twintig ontmoette zij Joseph Lauter. Ze trouwden in 1930 en verhuisden naar Manhattan. Kort daarna nam het echtpaar de achternaam Lauder aan, om een spelfout te corrigeren die stamde uit de tijd dat Josephs vader van Oostenrijk naar de Verenigde Staten emigreerde. Mevrouw Estée Lauder begon met het verkopen van huidverzorging en make-up in schoonheidssalons, waar ze haar producten demonstreerde op vrouwen terwijl ze onder de haardroger zaten. In 1946 lanceerden zij en Joseph Lauder officieel het merk Estée Lauder, en een jaar later kregen zij hun eerste grote order: $800 aan producten van Saks Fifth Avenue.

Ze wist wat vrouwen wilden

Estée had een aangeboren instinct voor wat vrouwen wilden en was de perfecte verkoopster en marketeer. Zij geloofde dat je om te verkopen de consument moest aanraken, haar de resultaten op haar gezicht moest laten zien en de producten moest uitleggen. Dat was het begin van de persoonlijke High-Touch service van het bedrijf. Zij bracht het idee van een geschenk bij aankoop naar een hoger niveau en zorgde ervoor dat het een standaardpraktijk in de sector werd. Toen het merk Estée Lauder eenmaal begon te adverteren, drong ze erop aan dat de gedrukte beelden zowel inspirerend als benaderbaar moesten zijn en selecteerde ze één model om voor ieder moment het gezicht van het merk te vertegenwoordigen.

Ze koos de bleke turquoise kleur voor de potjes van het merk, omdat ze vond dat het een gevoel van luxe uitstraalde en paste in iedere badkamer. Mevrouw Estée Lauder woonde de opening van vrijwel elke nieuwe winkel bij en bleef een week lang om haar verkoopadviseurs te instrueren over verkooptechnieken en het uitstallen van de koopwaar. Altijd stijlvol en goed gekleed, doorkruiste ze het land om inkopers en beautyredacteuren te ontmoeten en om met consumenten te praten. Ze was een eenpersoons onderzoeksafdeling. Tientallen jaren voordat sociale media mainstream werd, voerde ze mond-tot-mond campagnes. Haar vaak herhaalde mantra was "Telephone, Telegraph, Tell a Woman." Ze geloofde dat vrouwen die haar producten goed vonden, het woord zouden verspreiden.

De grenzen van schoonheid verleggen

Estée Lauder was een pionier op het gebied van huidverzorging, maar ze had ook een geweldige "neus" voor geuren. Een van haar eerste successen was Youth-Dew, een samenstelling van roos, jasmijn, vetiver en patchoeli dat haar olfactorische bekendheid zou bezorgen. Tot de jaren 1950 reserveerden de meeste vrouwen parfums voor speciale gelegenheden. Een vrouw wachtte op haar man, om haar parfum te geven op haar verjaardag of jubileum. La Lauder wilde een manier vinden voor vrouwen om hun eigen parfum te kopen, dus creëerde ze in 1953 Youth-Dew, een badolie die ook als huidparfum kon worden gebruikt. Deze innovatie veroverde de cosmetica-industrie stormenderhand, veranderde de manier waarop parfum werd verkocht en veranderde het prille startende bedrijf in een miljoenenbedrijf. Estée Lauder was de ondernemer die weigerde naar experts te luisteren of genoegen te nemen met minder dan het allerbeste. Ze daagde voortdurend de status quo uit en wordt beschreven als iemand waar je gewoon geen nee tegen kon zeggen.

Estée Lauder at R&D Facility in 1970, © Ed Pfizenmaier

Amerikaans icoon

Ze was een iconische Amerikaanse onderneemster. Ze hield van New York City en liet zich inspireren door de verfijnde, levendige, stijlvolle cultuur. In het midden van de 20ste eeuw was New York het wereldwijde centrum voor kunst, architectuur, innovatie en ondernemerschap. Hoewel haar hart in New York lag, had ze huizen in Zuid-Frankrijk, Londen en Palm Beach, naast andere locaties. Ze reisde de wereld rond en hield ervan musea en kunstgalerijen te bezoeken, modeshows bij te wonen en meer te weten te komen over haar klanten en hun respectieve culturen. Als visionaire zakenvrouw werd zij tijdens haar carrière met vele prijzen onderscheiden. Het ontvangen van het Franse Legioen van Eer was een van de hoogtepunten in haar leven. Zij steunde talrijke burgerlijke en culturele programma's en andere liefdadige doelen, waaronder de restauratie van het paleis van Versailles en de aanleg van verschillende speelplaatsen in Central Park in New York City. Het enige wat belangrijker voor haar was dan het bedrijf, was haar familie, en ze was erg blij dat haar kinderen en kleinkinderen in het familiebedrijf kwamen werken. Ze ging in 1995 met pensioen en overleed in 2004.

De wereld is drastisch veranderd sinds Lauder in 1946 haar merk oprichtte. Maar de kernwaarden die zij belichaamde zijn relevanter en inspirerender voor vrouwen van alle generaties dan ooit tevoren. Vandaag de dag heeft het merk contact met vrouwen in meer dan 150 landen en gebieden en op tientallen touchpoints, zowel in winkels als online. Elke relatie weerspiegelt consequent de krachtige en authentieke overtuigingen en het unieke gezichtspunt van mevrouw Estée Lauder. Haar doorzettingsvermogen, creativiteit en passie hebben het merk Estée Lauder succesvol gemaakt en zullen ook in de toekomst het succes van het merk blijven aandrijven.

Beauty
  • Estée Lauder
  • Estée Lauder Archief