Het is ook geen makkelijke opdracht, een natuurlijke schoonheid zo getrouw mogelijk overbrengen met een penseel. Van het eerste geschilderde portret van hertogin Kate keken heel wat mensen vreemd op. We blikken terug...
Officieel portret
In 2012 vond de Britse National Portrait Gallery het hoog tijd voor een officieel portret van de hertogin van Cambridge. Hoewel er al duizenden prachtige portretfoto's van Kate Middleton te vinden waren, moest er, zoals het een beetje royal betaamt, ook een echt schilderij komen. Aan kunstenaar Paul Emsley de eer om de hertogin te vereeuwigen op het doek. Zelf was hij behoorlijk content met het resultaat:
"De hertogin had me uitgelegd dat ze graag op natuurlijke wijze geportretteerd wilde worden, als haar natuurlijke zelf, niet als haar officiële zelf. Ze kwam op mij over als een enorm open, vrijgevig en warm persoon. Eerst had ik het idee dat het een portret zonder glimlach moest worden, maar uiteindelijk denk ik dat het de juiste beslissing was om haar wel te laten glimlachen. Dat is wie ze echt is."
'Ongemakkelijk moment'
Bij de onthulling van het schilderij zou Kate beleefd geknikt hebben en het absolutely brilliant hebben genoemd. De reactie van het grote publiek was echter zo zoet nog niet. "Alsof ze bevroren is in een ongemakkelijk moment, net als een schilderij van Zweinstein dat tot op elk moment tot leven kan komen", schreef The Cut. Andere woorden die vielen in de media waren 'vampier-achtig', 'catastrofaal', 'futloos' en 'teleurstellend.' Oordeel zelf:
De kritiek ging Emsley niet in de koude kleren zitten. "Die eerste aanvallen waren zo wreed dat ik zelf begon te twijfelen of het portret van de hertogin wel goed was. Maar nu ik tijd heb gehad om na te denken, ben ik er nog steeds blij mee en ga ik door met mijn leven. Er is niets dat ik veranderd zou willen hebben." Ach, we doen het je niet na!
- Vanity Fair, The Cut, Glamour UK
- BrunoPress