Hoe zit het precies met de haatcampagne tegen Harry en Meghan?

Deze week kwamen er schokkende cijfers over de Sussex'jes naar buiten.

Prins Harry en Meghan Markle waren het doelwit van een schokkende, georganiseerde online haatcampagne. Hoe zit het precies?

Doelwit

Online is er heel wat negatieve berichtgeving over prins Harry en hertogin Meghan te vinden. “Ik ben misschien wel de meest getrolde persoon in de wereld”, zei Meghan er vorig jaar over in een podcast. “Het maakt me niet uit of je 15 of 25 bent, maar als mensen dingen over je zeggen die niet waar zijn, is dat heel schadelijk voor je mentale en emotionele gezondheid.”

Deze week bleek echter dat een groot deel van de online haat tegen de Sussex'jes voortkomt uit maar een heel kleine groep Twitter-gebruikers. Een grondige, automatische analyse heeft laten zien dat 70% van alle negatieve tweets over Harry en Meghan door slechts 83 accounts is verspreid. Uit de analyse blijkt dat het gaat om een doelgerichte, gecoördineerde haatcampagne.

Geschorst

Twitter schorste meerdere van deze haat-accounts, maar er werden steeds meer tactieken gebruikt om opsporing en schorsing te omzeilen, blijkt uit het verslag. “Ze gebruikten bijvoorbeeld racistische codetaal om de hertogin van Sussex te omschrijven en zo opsporing te voorkomen.” Twitter laat nu weten hard bezig te zijn om het haat-netwerk te onderzoeken.

Geen social media

Meghan liet eerder al weten dat ze helemaal niet meer op social media kijkt ten behoeve van haar mentale gezondheid. Het koninklijke Instagram-account @SussexRoyal bestaat nog, maar Harry en Meghan gebruiken het niet meer sinds ze hun royal taken en titels hebben neergelegd.

“Ironisch genoeg hoorden we onlangs dat er in de krant stond dat wij onze social media gaan verlaten. Dat was 'nieuws' voor ons, aangezien we helemaal geen social media meer hebben om te verlaten”, vertelde prins Harry eerder dit jaar.

Bron: People | Beeld: BrunoPress

Laatste nieuws