Deze 10 dagelijkse dingen beïnvloeden huidveroudering

Hier kun je rekening mee houden.

Lees ook

Crèmes, serums, highlighter: je kunt smeren wat je wilt om een glow à la Meghan Markle of Kate Middleton te krijgen. Maar je kunt ook rekening houden met deze tien dagelijkse dingen om huidveroudering tegen te gaan.

1. Lachen

Als we Victoria Beckham mogen geloven, moeten we niet meer lachen om rimpels te voorkomen. Het klopt dat tussen de vezels en vetcellen het collageen in de huid wordt verminderd wanneer deze wordt opgerekt. En ja, dit zorgt inderdaad voor rimpelvorming. Moeten we dan nooit meer lachen? Natuurlijk niet! Want lachen helpt tegen stress, en stress… Ja, dat is ook een van de grootste dagelijkse factoren dat voor huidveroudering kan zorgen.

2. Stress

Stress is een van de grootste factoren die ons tien jaar ouder kan laten lijken. Cortisol is het stresshormoon dat het collageen in de huid aantast, waardoor het herstellend vermogen van de huid verminderd wordt. Door veel te lachen neemt die stress af, dus de keuze is aan jou. We denken dat we Victoria’s advies toch maar in de wind slaan…

3. Zon

We hoeven je vast niet meer te vertellen dat zonnestralen onze huid ernstig kunnen aantasten. Maar zowel in de volle zon als in de schaduw, de zonnestralen kunnen op elke manier de huid bereiken. De huid raakt hierdoor beschadigd en dat vormt de basis voor huidveroudering. Na jaren wordt de straling van de zon pas echt goed zichtbaar op de huid. Bescherm daarom je huid dagelijks met een (dag)crème met hoge UV-factor, ook in de winter en ook op bewolkte dagen!

4. Voeding

We kunnen onze huid gezond eten, zo blijk uit een onderzoek van American Journal of Clinical Nutrition. Etenswaren die goed zijn voor de bescherming tegen de zon zijn onder andere tomaten, watermeloen, wortelen, sinaasappelen en tonijn.

5. Suikers

De etenswaren waar veel suikers in zitten kun je juist beter vermijden als je huidveroudering wilt tegen gaan. Suikers binden zich namelijk onder andere aan collageen, wat geen positief effect op je huid heeft. Voeding met een hoge glycemische index kan beter zoveel mogelijk vermeden worden. Voeding met een hoge glycemische index zijn suikers die snel worden opgenomen en verwerkt worden door het lichaam. De lage glycemische index zijn juist de langzame suikers. Voeding met een hoge index kunnen ook het insulinegehalte verhogen wat onstekingsprocessen kan veroorzaken. De huid kan hierop reageren door fijne lijntjes te vertonen.

6. Vetten

Goede vetten zijn erg belangrijk voor een gezonde huid. Krijg je hier onvoldoende van binnen, dan doet vroegtijdige huidveroudering zijn intrede.

7. Warmte

Rimpels kunnen ontstaan door de verwarming. Het heeft namelijk een uitdrogend effect op de huid, wat fijne lijntjes sneller zichtbaar maakt. Bescherm je huid dus extra goed tijdens de koude wintermaanden.

8. Slaaptekort

In de nacht heeft onze huid de tijd om te herstellen. Hoe korter je nachtrust is, hoe minder hersteltijd de huid dus heeft. Het resultaat? Je krijgt sneller rimpels. Zorg dus dat je voldoende slaapt voor een stralende huid!

9. Uitlaatgassen

In uitlaatgassen zitten roet en fijnstoffen. Duits onderzoek heeft aangetoond dat de uitstoot van gassen samenhing met gemiddeld 20 procent meer pigmentvlekken op het voorhoofd en wangen. Aan uitlaatgassen kun je eigenlijk niet ontkomen, maar je kunt je huid wel beschermen door veel antioxidanten te eten of te smeren. Dit vind je in voeding als bosbessen of in dagcrèmes die antioxidanten bevatten.

10. Alcohol

En ten slotte: alcohol. Niet leuk, maar het is wel waar dat alcohol voor huidveroudering kan zorgen. Alcohol dehydrateert de huid en dat kan droogterimpels veroorzaken. Ook ondersteunt alcohol de afbraak van collageen in de huid. Toch maar een Dry January’tje doen, dit jaar?

Bron: Dingen voor vrouwen | Beeld: Brunopress

Laatste nieuws

Zie ook