Zo doordacht was Meghans koninklijke stijl

Meteen wist Meghan dat alle aandacht naar haar kleding uit zou gaan.

Het maakt niet uit hoeveel lintjes ze doorknippen, hoeveel medailles ze uitreiken of hoeveel toespraken ze geven. De kleding van royals blijft het eerste wat onder de loep genomen wordt. Na haar koninklijke verloving hing Meghan Markle dan ook uren aan de telefoon met haar styliste om de perfecte garderobe samen te stellen.

Als warme broodjes over de toonbank

Door haar acteercarrière, succesvolle blog en samenwerkingen met het Canadese modemerk Reitmans was Meghan Markle al ruimschoots voor haar verloving met prins Harry een stijlvoorbeeld voor velen. Haar toetreding tot de Royal Family deed daar nog een schepje bovenop. Of een enorme schep, kunnen we wel stellen. Alles waarmee Meghan werd gezien, vloog meteen de winkels uit. En daar wilde de hertogin slim gebruik van maken.

Meghans modemissie

Volgens Meghans biograaf Andrew Morton was de voormalige actrice zich er erg van bewust hoe groot haar mode-invloed was. “Voor Meghan was haar toetreding tot de koninklijke familie een kans om haar nieuwe massa fans bloot te stellen aan ecologisch en ethisch verantwoorde ontwerpers, naast een aantal bedrijven die liefdadigheid hoog in het vaandel hebben staan”, schrijft Morton in het boek Meghan: A Hollywood Princess. Of het nu haar make-up, kleding, kapsel of sieraden betrof, Meghan wist dat álles in de gaten werd gehouden. “Ze moest strategisch denken en werd daarin gesteund door haar styliste en vriendin Jessica Mulroney, die in Toronto woonde en met wie ze urenlang aan de telefoon hing.”

Alles met een reden

Een voorbeeld van zo’n weloverwogen kledingkeuze zagen we bij Meghans bezoek aan Cardiff, de hoofdstad van Wales. Ze bezocht de stad in januari 2018 en het was een van haar eerste royal verschijningen na de aankondiging van de verloving.

Meghan Markle bij een bezoek aan Cardiff, januari 2018. Beeld: BrunoPress

De groene handtas is van DeMellier, “een Brits merk dat een deel van zijn omzet gebruikt om vaccins te bekostigen,” weet Morton. Verder werd de aanstaande hertogin gezien in “een dierenleedvrije jas van dierenrechtenactiviste en topontwerpster Stella McCartney. En dan was er nog de zwarte jeans van het kleine Welshe merk Hiut Denim, een slimme diplomatieke kledingkeuze.”

Herkenbaar & toegankelijk

Door volop merken met een goed verhaal te laten zien, kon Meghan toch ’n beetje haar eigen agenda uitdragen terwijl ze zich steeds meer moest schikken naar de regeltjes en protocollen van The Firm. Jaren voor de komst van Meghan zorgde Kate al voor een moderevolutie door met regelmaat ‘gewone’ merken uit de winkelstraat te dragen en zo royal fashion een stuk toegankelijker en betaalbaarder te maken. De hertogin van Sussex ging ook voor toegankelijkheid, maar met een extra laag, schrijft Morton. “Meghan gaat nog een stap verder en gebruikt de betekenisleer van de mode om onbekende, ethisch verantwoorde merken in het zonnetje te zetten.” En hoewel er in de afgelopen vier jaar heel veel is veranderd, doet de Duchess dát nog altijd.

Bron: Andrew Morton – Meghan: A Hollywood Princess | Beeld: BrunoPress

Laatste nieuws