Sporten tijdens de overgang? Alleen maar goed voor je!

Door 30 minuten per dag te sporten zou je best wel eens wat overgangsklachten kunnen verminderen.

Lees ook

De overgang is voor de meeste vrouwen niet bepaald een pretje. De continue opvliegers, stemmingswisselingen en hartkloppingen gun je niemand. Gelukkig is daar, tot op zekere hoogte, iets aan te doen: regelmatig sporten.

De hormonen oestrogeen en progesteron zijn jarenlang in je lichaam met elkaar in evenwicht. Rond je veertigste gaat de boel op de schop en gaat je hormoonhuishouding op zoek naar een nieuwe balans. En dat merken we! Allerlei kwaaltjes passeren de revue en blijven soms wel jarenlang hangen. Toch kan sporten die overgangskwalen enigszins verlichting geven, stellen experts bij Mom in Balance.

Gewicht

Logisch, sporten zorgt ervoor dat we op gewicht blijven, maar tijdens de overgang ligt het toch een stukje complexer. Je stofwisseling verandert en je energiebehoefte gaat omlaag. Hierdoor heb je minder calorieën nodig op een dag en is het dus van belang om je voeding aan te passen. Als je dezelfde hoeveelheid blijft eten, dan gaat je lichaam opeens die extra calorieën omzetten in vet. Vandaar dat vrouwen in de overgang doorgaans een aantal kilo aankomen. Door te sporten steun je jouw spieropbouw een beetje en hoef je minder aanpassingen te maken binnen je dieet. Win-win!

Toch een beetje aangekomen? Dat blijkt helemaal niet erg te zijn, want buikvet heeft een belangrijke functie. Na de overgang kan het lichaam namelijk geen oestrogeen meer halen uit de eierstokken, aangezien deze gestopt zijn met de productie daarvan. Het lichaam kan dan uit buikvet oestrogeen aanmaken, wat weer belangrijk is voor de stofwisseling.

Hormoonbalans

De daling van oestrogeen heeft daarnaast impact op je botten, spieren en gewrichten, waardoor vrouwen gevoeliger worden voor blessures. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Door te sporten hou je je lichaam soepel en als bonus reguleert het ook nog eens de symptomen van bekende overgangsklachten. Zo komen de stoffen serotonine, endorfine en dopamine vrij tijdens het sporten. Deze stoffen helpen bij het reguleren van je lichaamstemperatuur en zijn goed voor je mentale gezondheid. Zeg maar hallo tegen een leuk sportoutfitje en dag tegen opvliegers en stemmingswisselingen!

Bron: Mom in Balance, Women’s Health, Nouveau | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook