In elke editie van Beau Monde lichten we een glamoureuze powervrouw uit. Met dit keer: Janine Kho. Zij is moeder en ondernemer, in die volgorde. Ze zette influencermarketing in Nederland op de kaart en heeft nu meerdere zaken in events, marketingconcepten en mode – van haar eigen &Kho Agency tot de lifestyle community Leading Asians en kledingmerk Amis Amour.
Designertas met luiers
“Het grappige is, vroeger had ik niet het vastomlijnde plan dat ik later ondernemer zou worden. Mijn bedrijven zijn me eigenlijk overkomen", verklapt ze aan Beau Monde. Zo raakte ze ongeveer dertien jaar geleden zwanger van haar oudste, en merkte ze dat er voor haar, als 'modebewuste mama to be' geen online platform bestond.
"Als zwangere vrouw was ik - net als de meeste aanstaande moeders - hele dagen online, om te shoppen en te zoeken naar tips om bijvoorbeeld mijn buikje of kinderwagen mooi te stylen. In welke designertas passen luiers en een flesje? Dat zou toch leuk zijn, een Vogue-achtig online magazine voor zwangere vrouwen en verse moeders, dacht ik. Zo werd Prêt à Pregnant geboren, en dat bleek een gat in de markt.”
Geen influencer
“Mensen denken regelmatig dat ik een influencer ben, maar nee… Prêt à Pregnant was het platform dat ik op mijn persoonlijke Instagram promootte. En dus ook de merken die daar goed bij passen. Vanuit mijn PR-achtergrond bekende dames in mijn netwerk, zoals Leontine Ruiters, Renée Vervoorn en Lonneke Nooteboom.", deelt Janine. Zo wist ze met haar schare 'cool moms' slim te communiceren, unieke evenementen op te zetten, en bijzondere banden te smeden tussen mooie merken.
En dat was flink pionieren! Ze deelt: "Nu zie je dagelijks dit soort celebrity activities maar dertien jaar geleden was dit compleet nieuw. Dat maakte indruk bij verschillende merken."
Grootste geluk
Zo groeide haar bedrijf uit tot een indrukwekkende onderneming, evenals haar gezinnetje. Na Fabian volgde dochtertje Jade-Ming, die de trotse moeder omschrijft als 'haar grootste geluk, haar trots, en haar alles'. "Dus toen ik er thuis alleen voor kwam te staan, werden zij nog meer mijn prioriteit."
"Nee, ik zeg niet dat mijn ex-man en ik zijn gescheiden, omdat ik zo hard aan het werk was. Maar het heeft niet geholpen. Loslaten en niet bereikbaar zijn voor mijn klanten vind ik nog steeds moeilijk: ‘Deze moet ik echt even opnemen hoor,’ zei ik vaak. Of ik trok me terug om snel een e-mail te beantwoorden", deelt ze openhartig.
Naar eigen zeggen was haar scheiding een 'echte eyeopener'. "De tijd dat mijn kinderen klein zijn, is zo kort. Hoe kon ik mijn werkzaamheden inrichten rond hun schooltijden? Rond hun clubjes en playdates? En wat betekende dit zakelijk voor me?"
Uiteindelijk hakt Janine de knoop door en kiest ze ervoor om back to basics te gaan: "Ik zegde de huur van mijn dure kantoorpand op en ging weer terug naar de basis waar ik ooit begon: ondernemen aan de keukentafel."
Real Housewife in de dop?
Als ondernemende glamourvrouw lijkt Janine misschien wel de perfecte match voor The Real Housewives of Amsterdam. Via sociale media krijgt ze hier bovendien regelmatig vragen over van volgers, verklapt ze.
"Maar nee, daar ben ik niet voor gemaakt. Die drama is niets voor mij en ik zit ook niet op de bijbehorende bekendheid te wachten. Dat is geen kritiek. Sommige ‘housewives’ zijn dierbare vriendinnen en ik vind het heerlijk om naar ze te kijken, maar ik zie er de voordelen niet van in; ik heb het al druk genoeg", deelt ze. Duidelijk!
Interview: Agnes Hofman | Beeld: Marinke Photography
- Beeld: Marinke Photography